وضع محدودیت سیستماتیک بر استفاده از فیسبوک در افغانستان

© REUTERS / Dado RuvicОтражение логотипа Facebook в глазах ребенка
Отражение логотипа Facebook в глазах ребенка - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: یک نظرسنجی تازه در افغانستان نشان می‌دهد که بالای استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک در این کشور محدودیت سیستماتیک وضع شده است.

این نظرسنجی که توسط اداره «نی» حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان صورت گرفته است، نتایج آن حاکیست که اکثریت شرکت‌کنندگان این نظرسنجی از وضع محدودیت بر فیسبوک شکایت کرده‌اند.
صدیق‌الله توحیدی از مسوولان اداره «نی» امروز در یک نشست خبری با اعلام نتایج این نظرسنجی گفت: «باوجود سرعت بالای انترنت در افغانستان، شبکه اجتماعی فیسبوک با محدودیت سیستماتیک مواجه شده است. نی، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در یک نظرسنجی دریافته است که کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک شکایت از محدودیت‌ها در این شبکه دارند.»
صدیق‌الله توحیدی گفت که براساس نتایج این نظرسنجی، هشتاد و هشت درصد از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک گفته‌اند که آنان در استفاده از فیسبوک دچار محدودیت‌های جدی شده‌اند. همچنین پنج درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی گفته که استفاده از فیسبوک در افغانستان با وضعیت بدتری همراه شده است. تنها هفت درصد گفته‌ که در چگونگی استفاده از فیسبوک تغییری بوجود نیامده است. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که هیچ یک از شرکت‌کنندگان از بهتر شدن چگونگی استفاده از فیسبوک در افغانستان خبر نداده است.
صدیق‌الله توحیدی در این کنفرانس خبری گفت که برخی از قدرتمندان در داخل و بیرون از نظام افغانستان تلاش دارند تا محدودیت‌هایی را علیه شبکه اجتماعی فیسبوک وضع کند. وی افزود: «فیسبوک ممکن است روزی دردسرساز شود برای آنعده از افراد و اشخاصی که اسناد شان بدست کاربران فیسبوک می‌افتد و از این طریق منتشر می‌شود و هیچ وسیله‌ی جلوگیری کننده در این زمینه هم وجود ندارد. به همین‌ دلیل بسیاری از قدرتمندان داخل و بیرون نظام افغانستان حضور دارند که خواستار وضع محدودیت بر فیسبوک در افغانستان هستند.»
این مسوول اداره «نی» می‌گوید که پیش از این نیز شماری از مقام‌های دولتی به شمول تعدادی از اعضای شورای ملی افغانستان از نهادهای مسوول حکومتی خواسته بودند تا استفاده از فیسبوک را در این کشور محدود سازند. او گفت که هرچند این محدودیت رسمی نشده است، اما برای نهادهای حامی حقوق رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی نگران کننده است.
صدیق‌الله توحیدی وضع محدودیت علیه شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها را خلاف ارزش‌های قانون اساسی توصیف کرده گفت که در صورت ادامه‌ی این روند تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مجبور خواهند شد تا دست از استفاده از فیسبوک بردارند.
تاکنون رقم مشخصی از تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک در افغانستان وجود ندارد، اما صدیق‌الله توحیدی می‌گوید که این رسانه اجتماعی کاربران زیادی در این کشور دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала