نخستین مرحله تبادله زندانیان میان افغانستان و ایران

© East News / Muhammed Muheisenزندان
زندان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعدادی شهروندان ایران که درافغانستان زندانی استند، روشن نیست

وزارت خارجه افغانستان و سفیر ایران درکابل می‌گویند که این زندانیان بربنیاد " توافق نامه تبادله زندانیان محکوم به حبس" میان دوکشور تبادله می‌شوند.
درنخستین مرحله این روند، بیست و یک زندانی ایران، از کابل به تهران انتقال داده شدند و قرار است تا چند روزی دیگر بیش از دوصد زندانی افغانستان، به کشور انتقال داده شوند.
بیست و یک زندانی ایران که از بهر مرتکب شدن جرایم گونه گونه در افغانستان زندانی بودند، از سوی نهادهای قضایی افغانستان به ایران سپرده شدند.
تعدادی شهروندان ایران که درافغانستان زندانی استند، روشن نیست، اما مقام‌ها در لوی سارنوالی می‌گویند که بیشترزندانیان ایرانی جرایم جنایی دارند.
یکی از زندانیان ایران درافغانستان گفت: «من در این جا زندانی شدم، اما حالا که ما را به ایران انتقال می دهند، خوشحال استیم.»

ЗРС С-300 на полигоне Ашулук - اسپوتنیک افغانستان
ایران تاسیسات هسته ای خود را با راکت های ضد هوایی اس- 300 پوشش داد

بربنیاد توافق نامه‌ای که سال‌های پیش میان افغانستان و ایران امضا شده است، این زندانیان زمان باقی حبس شان را در زندان‌های کشور خودشان سپری خواهند کرد.
عزیزاحمد سرباز، رئیس مرکز سلب آزادی لوی سارنوالی، گفت: « این زندانیان بر بنیاد توافق نامه ای انتقال داده می شوند که چند سال پیش میان دو کشور امضا شده است و این روند میان افغانستان و ایران ادامه خواهد داشت.»
سفیر ایران در کابل می‌گوید که این روند بر بنیاد سومین نشست کمیسیون انتقال زندانیان از سرگرفته شده است، اما این تبادله شامل کدام زندانیان خواهد شد؟
محمد رضا بهرامی، سفیر ایران درافغانستان، گفت: « انتقال این زندانیان بربنیاد توافق نامه شرایطی هم برای آن وجود دارد، اول اینکه زندانیان باید فیصله دادگاه بر آنان صورت گرفته باشد، دوم اینکه خودشان رضایت داشته باشند و سوم اینکه کمتر از شش ماه حبس شان باقی مانده باشد.»
وزارت دفاع: در اردو سرباز خیالی نیست - اسپوتنیک افغانستان
در هشت ماه گذشته بیش از 5 هزار نظامی افغانستان جان باخته اند

به گزارش طلوع نیوز احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امورخارجه، گفت: «۲۱ زندانیان از جمله ۲۳ تن امروز انتقال داده شدند و 2 تن دیگر شان تا پایان همین هفته انتقال داده می شوند. تا چند روزی دیگر پس از رفتن یک هیئت افغانستان به ایران، زمینه انتقال زندانیان افغانستان به این کشور فراهم می شود.»
درحال حاضرهزاران شهروند افغانستان به اتهام جرایم گونه به ویژه به اتهام دست داشتن درقاچاق مواد مخدر، در ایران زندانی استند، اما ایران از تعداد افغانانی که در این کشور زندانی استند، آماری به دست نمی‌دهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала