وضع زندگی مردم پیش از و بعد از فروپاشی شوروی

© Sputnik / Evgeny BiyatovВозложение цветов к Мавзолею В.И. Ленина
Возложение цветов к Мавзолею В.И. Ленина - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نظرسنجی اسپوتنیک: ساکنان 11 کشور زندگی قبل و بعد از فروپاشی شوروی را ارزیابی کردن

بر اساس نظرسنجی انجام شده طبق سفارش خبرگزاری اسپوتنیک، اکثریت افراد بالاتر از 35 سال در 9 کشور از 11 کشور شرکت کننده در نظر سنجی معتقدند که زندگی در اتحاد شوروی بهتر از دوره پس از فروپاشی آن بود. در روسیه 64 فیصد کسانی که در اتحاد شوروی زندگی کرده اند، کیفیت زندگی آن زمان را بهتر می دانند. در اوکراین 64 فیصد شرکت کنندگان در نظر سنجی از چنین عقیده ای پیروی می کنند. بالاترین فیصد هواداران شوروی در ارمنستان (71 %) و در جمهوری آذربایجان (69 فیصد) است. وضع در بین کسانی که اتحاد شوروی را به خاطرندارند (بین 18 تا 24 سال) فرق می کند. مثلا 63 فیصد چنین افرادی در روسیه معتقدند که زندگی پس از فروپاشی شوروی بهتر شده است.  

به نظر سیاستدان دمتری ژوراولیوف رئیس عمومی انستیتوت چالش های منطقوی، در نظرسنجی ها وضع به شکل عینی انعکاس یافته است. او میگوید:

"با وصف کمبودی ها و نواقص ها جدی، سیستم شوروی بیشتر جهت اجتماعی داشت. هم آرامی، هم ثبات و اعتماد به فردا نسبت به امروز بیشتر بود. این به مفهوم آن نیست که سطح زندگی عالی بود و نظرسنجی ما هم در ارتباط ارزیابی وضع امنیتی و آرامی مردم بود".

او در مورد سطح زندگی مردم افزود که آن به اشکال مختلف بود.

"اینکه چرا در ازبکستان فیصدی کسانیکه به این عقیده اند سطح زندگی در دوران شوری آنقدر خوب نبود، دلایل را با خود دارد. زیرا اکثریت اتباع ازبکستان در وقت سقوط شوروی در قریه ها زندگی میکردند. واقعاً که در وضع زندگی انها تغییرات نیامده است. قسمیکه سابق در قشلاق زندگی میکردند و به همان شکل تا به حال ادامه به زندگی خود ادامه میدهند. اما سطح زندگی شهر نشینان که اکثریت ایشان متکلم زبان روسی بودند، با مقایسه با سایر اتباع کشور، قشر نه چندان بزرگ ازبکستان بشمار میروند، سطح زندگی آنه قسماٌ تغییر کرده است. اما برای ارمنی ها که در سالهای 90 قرن 20 جنگ های شدید و خونین را عبور کردند، طبعاً که دورن شوروی- زمان موفقیت و پیروزی ها بود".

به نظر این سیاستدان، حالا ایجاد مجدد شوروی، فقط در چوکات اتحادیه اقتصادی و یا ازضی امکان دارد. ژوراولیوف اضافه نموده میگوید:

"فکر میکنیم، حالا ایجاد مجدد شوروی به مثابه کشور بزرگ، امکان ندارد، زیرا حاکمان جدید که فعلاً در قدرت هستند، نمیخواهند که از قدرت خود در کشور کاملاً دست بردارند. اما به مثابه اتحادیه: اقتصادی، ارضی- مانند اتحادیه اروپا- کاملاٌ امکان دارد".

ولادیمیر ناویکوف سیاسدان دیگری میگوید که نتایج نظر سنجی قابل پیشبینی بود. او طی مصاحبه با آژانس سپوتنیک گفت:

 "همه فکر میکردند که بعد از سقوط شوری، از ایدالوژی آنقدر خوب نی، به سوی آینده درخشان غیر کمونیستی، اما دولت اجتماعی و سرمایه داری میروند. اما با مرور زمان معلوم شد که آینده درخشان نصیب هیچ یک از کشور های اتحاد شوری نشد. آنوقت مردم به عقب رجعت نمودند تا جهت را برای آینده خود جستجو کنند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала