در افغانستان صنعت مرغداری رشد چشمگیری داشته است

© Sputnik / Alexey MalgavkoПтицефабрика в Омской области
Птицефабрика в Омской области - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فارم مرغداری در سال 2005 حدود 1800 سکتور بود ولی امروز بیش از 10 هزار سکتور فعال در افغانستان وجود دارد

به گزارش خبر گزاری آوا، آقای نصیر احمد قاسمی؛ مدیر عامل اتاق های تجارت ولایت بلخ امروز در دومین کنفرانس ارزش های زنجیره ی مرغداری در شمال و شمال شرق کشور از فعالیت 10 هزار فارم مرغداری خبر داد. 

آقای نصیر احمد قاسمی؛ مدیر عامل اتاق های تجارت ولایت بلخ می گوید ما امروز کنفرانس مرغداری را با اشتراک 40 غرفه در سطح شهر مزار شریف دایر نمودیم که از ولایت هایی چون قندهار، ننگرهار، کابل، قندوز، تخار، بغلان و بلخ حضور دارند.

وی افزود که هدف ما حمایت و تقویت سکتور های مرغداری می باشد به دلیل اینکه یک سکتور اشتغال زا می باشد و در حال رشد و انکشاف می باشد.

آقای قاسمی علاوه نمود در سال 2005 در حدود 1800 فارم مرغداری در کشور وجود داشت اما امروز در سرتاسر کشور بیش از 10 هزار فارم در حال فعالیت است و این نشان دهنده پیشرفت سکتور های مرغداری می باشد و این یک شغل منفعت دار است.

مدیر عامل اتاق های تجارت ولایت بلخ  ابراز داشت که ما از سرمایه داران بزرگ دعوت نمودیم تا در این بخش سرمایه گذاری نمایند حتی از شرکت های فعال ولایت قندهار خواستیم تا با فارمدار های ولایت بلخ همکاری دو جانبه داشته باشند چون قندهار و ننگرهار از ولایات پیشتاز در این عرصه می باشند.

وی گفت در ولایت بلخ بیش از 1800 فارم فعالیت می کند اما ما تلاش داریم تا در این عرصه سرمایه گذاری ها بیشتر شود تا حداقل ما از نیاز گوشت مرغ خودکفا گردیم.

آقای قاسمی ابراز داشت امروزه ما شاهد واردات گوشت مرغ از کشور های خارجی هستیم ولی تلاش می کنیم با افزایش تولیدات داخلی و تقویت فارم ها از واردات گوشت جلو گیری کنیم و تقریبا 40 درصد گوشت مرغ را خودمان در کشور تولید میکنیم.

بانو فریده یک تن از سر گروپ فارم داران در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ می گوید ابتدای کار  وزارت مالداری برای من 20 مرغ داده بود ولی من با تلاش زیاد توانستم تعداد مرغ ها را زیاد نمایم و امروز تمام مصارف خانواده خود را پیدا می نمایم.

وی میگوید که اعضای خانواده من ده نفر است و سه فرزندم دانشگاه می رود و به فضل خدا از همین فارم مرغ ، مخارجمان تامین می شود.

این بانو می گوید من به تنهایی توانستم خرج خانواده خود را پیدا کنم اگر دولت همکاری کند شاید بتوانم برای ملت و کشور با این پیشه خدمت کنم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала