تجمع اعتراضی جنبش روشنایی در غرب کابل از طرف پولیس ممنوع اعلام شد

© Photo / کسراجنبش روشنایی خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد حادثه روزشنبه شد
جنبش روشنایی خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد حادثه روزشنبه شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با نزدیک شدن به چهلمین روز گرامیداشت از قربانیان حادثه خونبار دهمزنگ، پولیس کابل اعلام کرده که برگزاری تجمعات اعتراضی جنبش روشنایی ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری بخدی، گل نبی احمدزی، فرمانده گارنیزیون کابل به روز چهارشنبه در کابل گفت که تنها برگزاری مراسم های مذهبی در مصلای شهید مزاری در غرب کابل جواز دارد و پولیس مانع برگزاری دیگر مراسم ها خواهد شد.
این در حالیست که جنبش روشنایی گفته است که مراسم با شکوه و اعتراضی به مناسبت چهلمین روز حادثه انفجار خونبار دهمزنگ که دستکم در ان صد نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند را در مصلای شهید مزاری در منطقه دشت برچی کابل برگزار خواهد کرد.
این جنبش با انتشار فراخوانی از مردم خواسته است که در این مراسم شرکت کنند و با تجمع میلیونی شان به گفته این جنبش به دهن کجی های حکومت وحدت ملی در پیوند به نادیده گرفتن خواسته های این جنبش پاسخ دهند.
به روز شنبه 2 اسد هوادارن جنبش روشنایی در یک تجمع اعتراضی در غرب کابل شرکت کردند که براثر حمله انتحاری در این تجمع نزدیک به هشتاد نفر کشته و بیش از سه صد تن دیگر زخمی شده اند.
رهبران جنبش روشنایی اما می گویند که تعداد کشته شدگان بیشتر از رقمیست که دولت اعلام کرده است.
این جنبش پس از اینکه حکومت وحدت ملی با طرح انتقال مسیر خط برق ترکمنستان از راه بامیان مخالفت کرد شکل گرفت.
رهبران و هوادران این جنبش حکومت وحدت ملی را به تبعیض سیستماتیک علیه مناطق مرکزی افغانستان متهم می کنند و هشدار دادند تا زمانی انتقال خط برق ترکمنستان از راه بامیان به اعتراض شان ادامه خواهند داد.
با این حال، گل نبی احمدزی، فرمانده گارنیزیون کابل می گوید که به دلیل تهدید های امنیتی ماموران پولیس موظف شدند تا از برگزاری هر گونه مراسم به جز مراسم های مذهبی در مصلای شهید مزاری جلوگیری کنند.
آقای احمدزی گفته که ماموران پولیس حاضرند با تمام نیرو امنیت مراسم های مذهبی را بگیرند اما او توضیحات نداد که این نیروها چرا از گرفتن امینت معترضان جنبش روشنایی عاجز هستند.
او هر گونه تجمع هواداران این جنبش را غیر قانونی خواند و تاکید کرد که عاملان برگزاری این مراسم مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
جنبش روشنایی اما ساعات پس از اعلام این تصمیم فرمانده گارنیزیون کابل خبر داده که نگرانی های پولیس بابت تامین امنیت هوادران این جنبش مرفوع شده است.
در اعلامیه ای که از این جنبش دست به دست می شود نوشته شده است که هیات شورای عالی مردمی که جنبش روشنایی زیر مجموعه این شورا است با مسولان ارشد امنیتی گفتگو کرده و با تشریح اوضاع و تبادل نظر پیرامون تامین نظم و امنیت مراسم به توافق لازم دست یافته اند.
در این اعلامیه گفته شده که تصمیم در باره برگزاری گردهمایی مردمی به مناسبت چهلمین روز قربانیان فاجعه دهمزنگ مطابق زمان و وقت اعلام شده همچنان با برجاست و این مراسم در محل تعیین شده برگزار می شود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала