وزیر داخله ترکیه استعفا داد

© AFP 2023 / ADEM ALTANA picture taken on Febraury 19, 2015 shows Turkey's Interior Minister Efkan Ala (C) attending a session of the Turkish Parliament in Ankara
A picture taken on Febraury 19, 2015 shows Turkey's Interior Minister Efkan Ala (C) attending a session of the Turkish Parliament in Ankara - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جمهوریخواه به عنوان بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه، استعفای افکان آلا را استعفای دیر مانده ارزیابی کرده است

استعفای ناگهانی افکان آلا از مقام وزارت داخله ترکیه پس از سه سال کار بسیار فشرده و انجام وظیفه در پرتلاتم ترین دوران گذار سیاسی — امنیتی، کنجکاوی جدی در خصوص علل این استعفا و یا مجبور شدن آلا به کناره گیری را در محافل سیاسی و خبری ترکیه برانگیحته است.

گفتنی است که حزب جمهوریخواه به عنوان بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه، استعفای افکان آلا را استعفای دیر مانده ارزیابی کرده است.
به تحلیل مقامات این حزب، با توجه به مشکلات امنیتی و حملات تروریستی خونینی که ترکیه در یک سال گذشته شاهد آن بود، افکان آلا بایستی تاکنون 20 بار استعفا می داد.
اوزگور اوزل نایب رئیس گروه نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق در مجلس ترکیه گفته است که استعفای وزیر کشور به عنوان یکی از وزیران مهم در کابینه دولت انقره، حاکی از شروع آب گرفتگی در کشتی فرماندهی حزب حاکم عدالت و توسعه است و نشانی از بروز شکاف و التهابات درونی در این حزب می باشد و در شرایط حساس فعلی بسیار معنی دار است.
از سوی دیگر رسانه های ترکیه هم مدعی شده اند، افکان آلا استعفا نکرده، بلکه از سوی اردوغان عزل شده است..
به نوشته روزنامه حریت، در محافل سیاسی و خبری روی چند احتمال بحث می شود. ناراحتی بلند مدت اردوغان از سرعت و هم آهنگی در درون دولت در مبارزه با گروه گولن، خستگی مفرط در آلا به خاطر عملیات طولانی پاکسازی عوامل گولن در دستگاههای دولتی در سه سال اخیر، اعتراف وی در گفت وگو با رسانه ها به برخی نارسایی های مدیریتی در دستگاه های امنیتی و عدم حضور وی در شب کودتای نافرجام در 15 جولای در صحنه از مهمترین عوامل احتمالی تاثیر گذار در برکناری و یا استعفای آلا ارزیابی می کنند.
مراسم تودیع و معارفه در وزارت داخله کشور، وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه قرار است امروز برگزار شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала