نی: اعلامیه ارگ قناعت بخش نیست

© Fotolia / Mihajlo MaricicИнтервью
Интервью - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موسسه «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان نسبت به انتشار اعلامیه‌یی دفتر ریاست جمهوری این کشور مبنی‌بر صدور دستوری از سوی اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان برای بررسی قضیه اعمال خشونت علیه خبرنگاران توسط نیروهای امنیتی در ولایت بامیان واکنش نشان داده می‌گوید که تنها صدور این اعلامیه برای نهادهای حامی حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها قناعت بخش نیست.

صدیق‌‌‌الله توحیدی مسوول دیدبان رسانه‌ها در موسسه «نی»، امروز در یک نشست خبری گفت که شواهدی و اسناد جدی و موثقی مبنی‌بر این که شماری از خبرنگاران در ولایت بامیان از سوی نیروهای امنیت ملی و محافظان ریاست جمهوری در سفر اخیر اشرف‌غنی به ولایت بامیان مورد لت و کوب قرار گرفته وجود دارند و این مساله تنها یک شکایت «محض» از سوی نهادی صنفی و حامی حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها نبوده است.
اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان که در اوایل این هفته برای افتتاح چند پروژه انکشافی به ولایت بامیان رفته بود، در جریان سفر وی به این ولایت، شماری از خبرنگاران محلی با خشونت‌ نیروهای امنیتی مواجه شدند. نهادهای صنفی خبرنگاران می‌گویند تعدادی از خبرنگاران که می‌خواستند از جریان گردهمایی شماری از باشندگان ولایت بامیان در واکنش به سفر اشرف‌غنی به این ولایت گزارش بدهند، توسط نیروهای امنیت ملی و محافظان رییس جمهور مورد لت و کوب قرار گرفته‌اند. این خبرنگاران می‌گویند که وسایل خبرنگاری و تلفن‌های همرای شان توسط نیروهای امنیتی گرفته و حافظه‌های کمره‌های فیلم‌برداری و عکاسی‌شان پاک شده‌ است.

حکومت افغانستان به برخورد دوگانه با آزادی بیان متهم شد - اسپوتنیک افغانستان
دستور ارگ برای پیگیری قضیه خشونت علیه خبرنگاران در بامیان
بدنبال شکایت‌ها و انتقادهای نهادهای صنفی و حامی حقوق خبرنگاران، دفتر ریاست جمهوری روز گذشته اعلام کرد که اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان برای بررسی قضیه اعمال خشونت علیه خبرنگاران در ولایت بامیان، به اداره مستقل ارگان‌های محلی دستور داده تا در همکاری با نهادهای محلی بامیان در باره چگونگی این خشونت‌ها تحقیق کرده و نتیجه کارش را به دفتر ریاست جمهوری بسپارد. دفتر ریاست جمهوری تاکید کرده که پس از بررسی‌ها و روشن شدن موضوع، با کسانی که دست به اعمال خشونت علیه خبرنگاران در ولایت بامیان زده‌اند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
اما، صدیق‌الله توحیدی در کنفرانس خبری امروزی نسبت به برخوردهای سطحی حکومت وحدت ملی افغانستان به موارد خشونت‌‌ها علیه خبرنگاران انتقاد کرده گفت: «ریاست جمهوری در اعلامیه خویش اذعان داشته است که برخی از خبرنگاران و نهادهای خبرنگاری از برخورد زشت موظفین امنیتی در ولایت بامیان در جریان سفر رییس جمهور شاکی بوده‌اند، در حالی که لت و کوب خبرنگاران در آن ولایت موضوع صریح و روشن بوده و تنها یک شکایت محض نیست که امکان رد آن وجود داشته باشد.»
مسوول دیدبان رسانه‌ها در موسسه «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان همچنین گفت که دستور اخیر رییس جمهور برای بررسی قضیه خشونت علیه خبرنگاران «اغفال‌کننده» است. صدیق‌الله توحیدی می‌گوید که اداره مستقل ارگان‌های محلی نهادی نیست که صلاحیت تحقیق و بررسی پرونده‌های مربوط به خشونت را داشته باشد. به گفته او، اشرف‌غنی با مسوول کردن چنین نهادی برای انجام تحقیقات در تلاش است تا اذهان عامه و خبرنگاران را اغفال کند.
صدیق‌الله توحیدی از سران حکومت وحدت ملی خواست تا برای روشن شدن اصل قضیه اعمال خشونت توسط نیروهای امنیتی علیه خبرنگاران در ولایت بامیان، باید یک هیات مختلط را که در آن نماینده‌ای از فدراسیون خبرنگاران و دادستانی ولایت بامیان نیز 
Взятие интервью - اسپوتنیک افغانستان
استقبال نهادهای رسانه‌یی از تصویب طرزالعمل مصوونیت خبرنگاران
حضور داشته باشند توظیف کنند. او همچنین تاکید کرد که پس از نتایج بدست آمده در نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات هیات مختلط، کسانی که باعث خشونت و برخوردهای زشت با خبرنگاران شده‌اند مجازات شوند.

مسوول دیدبان رسانه‌ها در موسسه «نی» همچنین گفت که حکومت وحدت ملی برنامه‌ها و پالیسی‌های مهمی را در راستای مصوونیت و بهبود شرایط کاری خبرنگاران طرح و تصویب کرده، اما هیچ یک از این برنامه‌ها و پالیسی‌ها را مورد اجرا قرار نداده است. او به تصویب طرزالعمل مصوونیت خبرنگاران و رسانه‌ها در جلسه اخیر شورای امنیت ملی افغانستان اشاره کرده گفت که براساس این طرزالعمل نیروهای امنیتی مسوولیت دارند تا از جان خبرنگاران و رسانه‌ها حفاظت کنند، اما این نیروها امروز خود عامل اصلی خشونت علیه خبرنگاران شده‌اند.
صدیق‌الله توحیدی همچنین گفت که دسترسی به اطلاعات در افغانستان با مشکلات جدی مواجه است و در صورت ادامه‌ی این روند، آزادی و بیان و رسانه‌ها که از مهم‌ترین دست‌آوردهای دولت افغانستان طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود، از دست خواهد رفت. به گفته آقای توحیدی، دولت افغانستان بارها در کنفرانس‌های مهم بین‌المللی از آزادی بیان و رسانه‌‌ها به عنوان دست‌آورد مهم خود عنوان کرده اما با اقدامات اخیرش این دست‌آرودها نابود خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала