تجاوز بوسنیائی ها بر صربی ها

© AP Photo / Michel EulerЭвакуируемые на грузовиках мусульманские жители Серебреницы
Эвакуируемые на грузовиках мусульманские жители Серебреницы - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بوسنیائی ها میخواهند صربی ها را فقط در قفس های باغ وحش تماشا کنند

چدومیر انتیچ مورخ صربی که میخواهد پلان درسی تاریخ را در مکاتب تغییر بدهد، میگوید: «یا بوسنیا به کشور بوسنیا اسلامی  مبدل خواهد شد و یا کاملاً در نقشه جهان وجود نخواهد داشت». سر از امسال در مکاتب تدریس میگردد که صربی ها متجاوزان اند و کشور صربستان در نتیجه قتل عام بوسنیائی ها بوجود آمده است. تغییرات در مضامین درسی مکاتب را (Elmedin Konakovic)صدراعظم این کشور نیز تائید نموده است.

انتیچ طی مصاحبه به آژانس سپوتنیک گفت: «سیاست را که فعلاً "حزب فعالیت دموکراتیک" نیرو های بزرگ سیاسی بوسنیا پیش میبرد-یک سیاست ناسیونالستی و مذهبی و همچنان سیاست اکسترمیستی میباشد". اگر در سالهای 90 قرن بیست مورد حمایت قرار نمیگرفت، چنین سیاست وجود نمیداشت. اما اگر غرب جدی از ایشان جدی حمایت میکرد، ممکن حالا اصلاً سربی ها در بوسنیا وجود نمیداشتند و کاملاً نابود میگردیدند».

طبعاً که  سالهای 90 واشنگتن و کشور های اروپا به خود اجازه نمیدادند که از بوسنیائی ها جدی حمایت کنند، زیرا از اسلامی گرا ها هراس داشتند و علیه آنها غیر رسمی می جنگیدند.

به گفته انتیچ،  فعلاً نقشه ناسیونالستی نسبت به دوران جنگ بیشتر تبلیغ میگردد.

مورخ به این نظر است که این همه گویندگی از پرابلم جدی کشور میکند که در آن نتنها سیاستمداران بوسنیا، بلکه کشور ها ابرقدرت نیر مسوول اند که نمایندگان خود را به بالکان فرستاده اند تا آنها تائید کنند که مسوولیت درگیری به دوش یک ملیت است و گویا ملیت کامل نیست و سایر ملیت ها مهربان، بشردوست و با تحمل میباشند. طبعاً چنین تفکر اعمقانه است.

او میگوید: «بطور مثال تصور کنید که صربی ها و شخصیت های برجسته صربستان واقعاً در ایجاد تفرقه و جنگ ها مقصر اند، در این صورت میتوانیم بگویم که نازی های آلمانی نیر مقصر اند. در صورتیکه کسی بعد از 21 سال از جنگ دوم جهانی، یعنی در سال 1966  بر میخاست و حقیقت میگفت که آلمانی ها- در مقابل تاریخ جوابگو هستند، مردم آلمان در مقابل دیگران دست به قتل عام زدند. آیا این اقدام درست خواهد بود؟» در آنصورت اروپا به چه بدبختی های مواجه میشود.

کسی که عقل سالم دارد، بعد از این رویداد ها، طرز افاده نظر خود را تغییر میدهد و  در انتظار ترقی کشور خود میباشد. بعد از آنکه عدالت در مقابل قتل 30000 صرب بیگناه در جریان جنگ های بوسنیائی تامین نگردید و هیچ کسی توسط محکمه بین المللی به مسوولیت جزائی کشانیده نشد، صحبت در مورد عدالت و مساوات مشکل است.

انتیچ به این عقیده است که تغییر برنامه های درسی — تصمیم سیاسی است و جناح بوسینائی میخواهد با تمام نیرو که دارند سعی ورزند تا مردم صرب را مقصر جنگ ها و نابسامانی های داخلی خود جلوه دهند.

به همین علت آنها میگویند که میخواهند صربی ها را فقط در قفس های باغ وحش بینند و با انگشت خود به دیگران بگویند که این مردم- قاتل است. اما آنها به مردم خود هیچ چیز ندادند و به وعده های خود در مقابل بوسنیائی ها و مسلمانان جمهوری صربستان هم وفا نکردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала