عمرخیل: روابط خوب با آسیای میانه باعث شده که همسایه‌های مغرض نگران شوند

© REUTERS / StringerAfghan security forces take their positions during a gun battle in Kunduz city, northern Afghanistan September 29, 2015
Afghan security forces take their positions during a gun battle in Kunduz city, northern Afghanistan September 29, 2015 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حالا چند دال خور پاکستانی و ایرانی، چیزی نیستند که به سرنوشت این ملک کاری کرده بتوانند

والی کندز اسدالله عمرخیل در مصاحبه با سایت خبری فارسی.رو گفتا است که در کندز تبلیغات دشمن بسیار وسیع است. اما برخی گپ ها وجود دارد. مردم زیادتر در بین مخالفان مسلح شامل است. رابطۀ فامیلی، سیاسی، مذهبی، قومی و دارند. شاید یک تعداد مردمی که از مسایل آگاهی کامل ندارند و ملک با بحران مبتلاست، شاید رابطه هایی وجود داشته باشد. وی افزود بخشی از گپ ها ریشه در جنگ سرد و تبلیغاتی طالبان دارد. اما این که از طریق دولت به خصوص نیروهای امنیتی کسی آن ها را سلاح بدهد و حمایت کند، چنین چیزی وجود ندارد. هیچ کسی نمی خواهد اعضای وجود خود را قطع کند و یا برای خود چاه بکند. اما بعضی آدم های نوکر و مزدور را در بین دولت، مردم و منطقه فریب داده، پول داده و استخدام کرده‌اند. 

Афганские талибы с оружием - اسپوتنیک افغانستان
رییس کمیسیون نظامی طالبان در کندز بازداشت شد

والی کندز اضافه کرد که برخی‌ها از طریق شبکه های اجتماعی به نفع دشمن کار می‌کنند. حتا برخی رسانه‌ها هم به دشمن تبلیغ می‌کنند. دشمن خیلی مکار است و از تمامی حربه‌ها استفاده می‌کند. دشمن در جنگ رویارو، جنگ تن به تن و در مقابله با دولت توانایی ندارد، حالا با همکاری استخبارات منطقه تبلیغاتی را به راه انداخته اند. اما این تبلیغات آنها جایی را نمی‌گیرد. وقت نابودی آنها رسیده است. اما بازهم از طریق رسانۀ شما به دنیا صدا می کنیم که اگر دروازه های افغانستان باز شد؛ در آن صورت دنیا هم از این کشمکش خلاص نخواهد شد. اگر دنیا می‌خواهد که این دشمن در افغانستان قبرستان معین داشته باشد، باید بی تفاوت هم نباشد.
حقیار از فرماندهان برجسته طالبان در کندز کشته شد - اسپوتنیک افغانستان
شهر کندز در حالت محاصره به سر می برد

آقای امرخیل در مورد اینکه مخالفان مسلح تجهیزات زیاد را بدست اورده است میگوید برای مردم افغانستان خیر. مردم افغانستان ثابت کردند که با دستان خالی می‌تواننند یک "سوپر پاور" جهانی را از نقشه بیرون کنند. حالا چند دال خور پاکستانی و ایرانی، چیزی نیستند که به سرنوشت این ملک کاری کرده بتوانند.
وی در مورد روابط افغانستان و آسیای میانه گفت: "ما با تمام کشور های آسیای میانه روابط فرهنگی، تجارتی، مذهبی و سیاسی خوب محکم و پخته داریم. همین روابط خوب باعث شده که همسایه‌های مغرض مثل پاکستان و ایران نگران شوند و این روابط را به ضرر خودشان ببینند. دشمنی آنها به همین دلیل بالا گرفته است. این دو کشور از روابط ما با کشورهای آسیای میانه هراس دارند. آنها اهمیت ولایات شمالی را می‌دانند. این ولایات خشکه، آسیای میانه را به آسیای جنوبی وصل می کند و این موضوع برای آنها پذیرفتی نیست".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала