جنبه سیاسی اجلاس گروه G20

© REUTERS / Damir SagoljLeaders pose for pictures during the G20 Summit in Hangzhou, Zhejiang province, China September 4, 2016.
Leaders pose for pictures during the G20 Summit in Hangzhou, Zhejiang province, China September 4, 2016. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست نوبتی کشورهای گروه ۲۰ با سخنرانی شی ‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین به تاریخ ۴ سپتامبر آغاز به کار کرد

گروه ۲۰ در ساختار خود بزرگترین کشور های اقتصادی دنیا را جمع نموده. در ۱۵-۱۶ دیکابر سال ۱۹۹۹ کنفرانس افتتاحیه خود را در برلین به ابتکار وزرای مالیه ۷ کشور بزرگ صنعتی دنیا بنام گروه ۸ (جی ۸). بریتانیای کبیر ایتالیا٬کانادا٬ ایالات متحده امریکا٬ المان ٬ فرانسه٬ جاپان دایر نمود. باید یاد آور شد که فدراسیون روسیه از سال ۱۹۹۷-۲۰۱۴ عضویت جی ۸ را داشت٬ اما در این اجلاس وزاری خارجه جی ۸ اشتراک نه و رزیده بود. هدف عمده از تشکیل اجلاس جی ۲۰ مشارکت دادن کشور‌های غیر عضو گروه ۸ در حل بحرانهای اقتصاد جهانی بود.
اعضای این گروه متشکل از ۱۹ کشور دنیا (استرالیا ٬ ارجنتین ٬ برازیل ٬ هندوستان ٬ اندونیزیا٬ چین٬ کوریای جنوبی٬ مکزیکو٬ فدارسیون روسیه٬ عربستان سعودی٬ ترکیه ٬ افریقای جنوبی و اتحادیه اروپا می باشد. کشور های شامل این گروپ ۳/۲ نفوس جهان ٬ ۸۵ ٪ تولیدات نا خالص داخلی و بیشتر از۷۵ ٪ تجارت جهانی را تشکیل می دهد. جهات اساسی کار جی ۲۰ را کشور که ریاست نوبتی آنرا به عهده دارد ٬ تاَیین می نماید. 

غذای ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه بیست هانگژوی چین - اسپوتنیک افغانستان
غذائی پوتین در G20 چین

سکرتریت موقت آن در کشوری مستقر است که ریاست نوبتی آنرا دارد و همچنان رهبری سه گانه آن مرکب از نمایندگان کشور ماقبل ٬ حال و آینده این گروپ میباشد. در اوایل تشکیل خود وزرای مالیه این کشور ها با هم نشست می کردند ٬ اما از سال ۲۰۰۸ به این طرف رهبران کشور ها در جلسات نوبتی آن که سالانه یک بار برګذار می ګردد٬ سهم می ګیرند. همچنان در کار این نشست کشوریکه رهبری این ګروپ را دارد می تواند از ذعمای سایر کشور ها نیز دعوت نماید.
هدف از ایجاد این اجلاس بزرگ اقتصادی بحران اقتصادی جهانی سالهای ۱۹۹۷-۱۹۹۸بود و بدین ترتیب گروه جی ۸ خواستند تا کشور های در حال انکشاف را در رهبری اقتصاد جهانی سهیم بسازند. در اجلاس گروپ ۲۰ پرابلم های مبرم جهانی ٬ همچنان سیاست اقتصادی جهانی از جمله ریفورم در نهاد های اقتصادی جهانی و پرابلم های رشد اقتصاد جهانی مورد بحث و مفاهمه قرار میگیرد.
واز سال ۱۹۹۹ درباره مسائل مبرم اقتصادی پیشرفت‌های معینی بدست آورده. توافق درباره سیاست‌های توسعه‌ای، کاهش موارد نقض نظام مالی، نحوه برخورد با بحران مالی و مبارزه با فساد مالی از جمله موارد مهمی است که گروه ۲۰ در آن‌ها به پیشرفت معینی نایل آمده.
اوباما - اسپوتنیک افغانستان
عدم استقبال از اوباما در G20

باید گفت که در این گروپ تصامیم نهایی اتخاز نمی گردد و مصوبه های شان صرف جنبه مشورتی برای حل مسایل اقتصادی جهانی دارد که به سارمان های از قبیل: بانک جهانی ٬ صندوق بین المللی پول و امثال پیشکش می نمایند. در سال ۲۰۰۴، اعضای گروه ۲۰ متعهد شدند معیارهای برتری برای شفافیت و تبادل اطلاعات در زمینه‌های مالیاتی به اجراَ در آورند. این توافق با هدف مبارزه با نقض نظام مالی و فعالیت‌های غیر قانونی نظیر فرار مالیاتی انجام گرفته است.
گروه ۲۰همچنین نقش مهمی را در زمینه مسائل مربوط با اصلاحات در نظام مالی بین‌المللی ایفا می‌کند.
نشست نوبتی کشورهای گروه ۲۰ با سخنرانی شی ‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین به تاریخ ۴ سپتامبر آغاز به کار کرد.
در این نشست علاوه بر بحث پیرامون رشد اقتصاد جهانی فرصتی برای رهبران کشورها درباره بحث و مذاکره پیرامون مسائل مبرم سیاسی بین دولتها و مسایل حاد بین المللی نیز پیدا شد.
در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ و حتی پیش از آغاز این اجلاس مذاکرات دوجانبه بین رهبران بسیار داغ بود و چندین نشست بین شان برگزار شد.
رؤسای جمهوری امریکا و چین گفت‌وگوی دوجانبه‌ای را داشتند ٬ولادیمیر ولادیمرویپچ پوتین نیز با اوباما ٬ شین جین پین ترزا می صدراعظم جدید انگلستان٬ انگلا مرکل رجب طیب اردوغان ٬ عبدالفتاح السيسي رئيس‌جمهور مصر ٬محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی ملاقات های راانجام داد ٬ در حاشیه این نشست سران کشور های بریکس نیز با هم ملاقات غیر رسمی داشتند.
Лидеры G20 на саммите в Турции - اسپوتنیک افغانستان
G20 - جای اوکراین نیست

این نشست در شهر هانگژو بیشتر از تمامی اجلاس قبلی ٬اگر مبالغه نکنیم٬ جنبه سیاسی داشت تا اقتصادی٬ مخصوصآ سران کشور ها در ملاقات های شان با همدیګر روی مسایل مبرم سیاسی از جمله اوضاع در اوکراین و سوریه بحث نمودند ٬ بی جهت نبود که رییس جمهور اوکراین آرزوی زیادی به دل می پرورانید و بار ها تقاضا نموده بود تا در این نشست از وی نیز دعوت به عمل آید٬ اما شین جین پینګ حضور وی را در شهر هانگژوی چین لارمندانست ٬ قبلاً و.و.پوتین نیز ملاقات با وی را در چوکات ګروپ چهار جانبه نورماندی ضرور ندانست ٬ زیرا پراشنکه نه تنها موافقت نامه های مینسک را عملی نمی نماید ٬ بلکه صلاحیت مستقلانه نیز ندارد و بدون جو بایدن هیچ تصمیم را در موارد نمی تواند اتخاذ نماید.
چیزی دیگری که در این اجلاس توجه همه را جلب نمود٬ اینکه اگر از رییس جمهور روسیه در این اجلاس منحیث مهمترین شخص با مراسم خاص پزیرایی صورت گرفت٬ اما از اوباما نسبت به همه رهبران ۱۹ کشور سرد ترین پزیرایی صورت گرفت٬ ودر میدان هوای بین کارمندان چینایی و مشاور امنیت اداره اوباما مشاجرات لفظی صورت گرفت٬ برخورد های لفظی بین کارمندان امنیتی حتا در حاشیه ملاقات اوباما با شین جین پینگ هم خارج از بعضی موادی پروتوکول انجام یافت٬ بدین ترتیب قسمی که قبلآ اشاره نمودم ٬ چین عکس العمل خود را در رابطه به موقف امریکا در تشنجات جنوب بحر چین ابرازنمود ٬نمی دانم که آینده چنین ګوش توی های چین به امریکا چه عواقب ای را در برخواهد داشت ٬ اما اوباما ظاهرآ نشان داد٬ که چیزی مهمی صورت نګرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала