افغانستان پایین‌ترین نرخ سواد در جهان را دارد

© Sputnik / کسراافغانستان پایین‌ترین نرخ سواد در جهان را دارد
افغانستان پایین‌ترین نرخ سواد در جهان را دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولان وزارت معارف افغانستان می‌گویند که هرچند طی بیش پانزده سال اخیر تلاش‌های زیادی به منظور بلندبردن نرخ سواد در این کشور صورت گرفته است، اما بدلیل ادامه‌ی جنگ و درگیری این کشور هنوزهم پایین‌ترین نرخ سواد در جهان را دارد.

داکتر سردارمحمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف، روز شنبه، 13 سنبله، در مراسم به مناسبت آغاز هفته سواد، گفت که طی سال‌های اخیر نزدیک به شش میلیون تن از شهروندان افغانستان با راه‌اندازی برنامه‌های سواد آموزی با سواد شده‌اند اما به همین تعداد از دسترسی به مکاتب و مراکز آموزشی محروم شده و در جمع افراد بی‌سواد اضافه شده‌اند. او گفت که براساس آخرین ارزیابی‌ها کمتر از چهل درصد مردم افغانستان با سواد و بیشتر از شصت‌درصد دیگر بی‌سواد هستند.
داکتر سردارمحمد رحیمی در این مراسم از ادامه‌ی درگیری‌ها و جنگ در افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین عامل بی‌سوادی یاد کرد. آقای رحیمی گفت که وزارت معارف طی سال‌های گذشته برنامه‌های زیادی را به منظور باسواد شهروندان افغانستان راه‌اندازی کرده اما نتوانسته بیشتر از چهار درصد نرخ سواد در این کشور را بالا ببرد. او افزود: «یکی از این مشکلات ورودی افراد بی‌سواد است. یعنی اگر ما سالانه دوصد و پنجاه هزار نفر را با سواد می‌سازیم، سالانه به همین تعداد در جمع افراد بی‌سواد اضافه می‌شوند. این باعث می‌شود هرچه که ما تلاش کنیم نرخ سواد بالا نرود. در پانزده سال حدود شش میلیون نفر با سواد شده‌اند، اما در نرخ سواد زیاد تغییری نیامده یعنی چهار درصد رشد کرده است.»
معین سواد آموزی وزارت معارف همچنین تاکید کرد که برای بلندبردن نرخ سواد در افغانستان، باید فرصت‌ها و زمینه‌های آموزشی برای کودکان بیشتر مساعد شود. به گفته او، یک سوم ولایات و ولسوالی‌ها از دسترسی معینیت سواد آموزی وزارت معارف خارج است. آقای رحیمی تاکید کرد که خدمات آموزشی در این مناطق ارایه می‌شود اما از کیفیت لازم برخوردار نیست.
داکتر سردارمحمد رحیمی تاکید کرد که بلندبردن نرخ سواد در افغانستان به توجه جدی دولت برای بهبود شرایط امنیتی وابستگی دارد. او همچنین گفت که دولت باید برنامه‌های سواد آموزی را در صدر کارهای خود قرار دهد. آقای رحیمی می‌گوید: «تا سواد آموزی به عنوان یک اولویت ملی برای دولت جمهوری اسلامی افغانستان تبدیل نشود، بسیار مشکل خواهد بود که ما بتوانیم نرخ سواد را بالا ببریم و به مسوولیت ملی و دینی خود عمل بکنیم.»
هیولای بی‌سوادی
در همین‌حال، داکتر اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان، از بی‌سوادی در این کشور به عنوان یک مشکل جدی و «هیولای خانمانسوز» یاد کرده گفت که دولت افغانستان مصمم است تا مشکل بی‌سوادی را در این کشور رفع کند. آقای بلخی به برخی از برنامه‌ها و دست‌آوردهای وزارت معارف اشاره کرده گفت:‌ «وزارت معارف افغانستان از سال 1381 به این سو برای شش میلیون و 402 هزار از اتباع کشور خدمات سواد آموزشی را عرضه نموده که تا اخیر سال 94، دو میلیون و 505 هزار و شصت‌ تن از هموطنان بی سواد ما که نسبت مشکلات مختلف از نعمت سواد بی‌بهره‌ بوده‌اند، خواندن، نوشتن و حساب کردن را آموخته و سند فراغت این کورس‌ها را دریافت داشته‌اند.»
داکتر اسدالله حنیف بلخی همچنین تاکید کرد که برنامه‌های سواد آموزی هم اکنون در سراسر افغانستان در حال اجراست. او گفت که هم اکنون در سراسر این کشور بیش از یک میلیون و سه‌صد هزار نفر در بیش از هفت هزار مرکز سواد آموزی مصروف آموختن خواندن و نوشتن هستند.
مقام‌های وزارت معارف می‌افزایند که آنان تلاش دارند تا استفاده از تجارب کشورهای تازه بیرون آمده از جنگ برنامه‌های سواد آموزی در افغانستان را طرح و اجرا کنند. وزیر معارف در مراسم امروزی افزود که این برنامه‌ها شامل ایجاد مراکز جدید سواد آموزی در برخی از شهرهاست که در پهلوی آموزش سواد، برخی از حرفه‌های کاری نیز آموزش داده می‌شود. او گفت هم اکنون چهارده باب مرکز آموزشی جدید در ولایت‌های کابل، بامیان و پروان به کمک مالی و تخنیکی موسسه جایکای جاپان فعال شده که در کنار یاد دادن خواندن و نوشتن، حرفه‌های کاری نیز آموزش داده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала