هشدارها در مورد گسترش ویروس گانگو در روزهای عید در افغانستان

© AP Photo / Arnulfo Francoهشدارها در مورد گسترش ویروس گانگو در روزهای عید در افغانستان
هشدارها در مورد گسترش ویروس گانگو در روزهای عید در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: مقام‌های دولت افغانستان نسبت به گسترش ویروس کریما یا نگو در این کشور شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت‌های صحت عامه و زراعت و مالداری افغانستان، می‌گویند که ویروس کانگو از طریق حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود، گسترش آن در ایام روزهای عید بیشتر است. این نهادهای دولتی و سازمان‌های صحی جهان و غذا و زراعت سازمان ملل متحد از مردم افغانستان خواسته‌‌اند تا در باره این بیماری مهلک و خون‌دهنده توجه جدی داشته باشند.

این نهادها می‌گویند: «این مرض در ابتدا از طریقه کنه، تماس به خون ملوس و پشم حیوان در جریان ذبح و یا بعد از ذبح آن انتقال می‌یابد. در جریان ایام عید سعید قربان، شماری زیادی از مردم حیوانات را قربانی خواهند کرد و بیم آن می‌رود که خطر انتقال این ویروس افزایش یابد.»

به گفته وزارت‌های صحت عامه و زراعت و مالداری، محل یا میزان این ویروس شامل طیف وسیعی از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز می‌گردد که ویروس بیماری کانگو از انسان به انسان دیگر نیز منتقل می‌شود.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان، می‌گوید که کانگو یک مساله جدی صحی با میزان حدود دوازده درصد وفیات کنونی در افغانستان است. آقای فیروز می‌افزاید: «امسال تا کنون ۶۶ واقعه تایید شده و ۱۲ تن قبلا از بابت این مرض جان باخته‌اند و خطر آن درجریان عید افزایش می‌یابد. ما از هر فرد می‌خواهیم که در جریان عید هنگامی ذبح کردن قربانی شان اقدامات و تدابیر لازم را برای محافظت خود و فامیل شان از بابت این ویروس اتخاذ نمایند.»

همچنین اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان نیز می‌گوید: «این بسیار مهم و ضروری است که مردم درهنگام دست زدن به حیوانات و پشم آن از دست کش و دیگر لباس‌های وقایه کننده استفاده نمایند. برای جلوگیری انتقال کنه به انسان، مردم باید لباس‌های وقایوی با رنگ روشن را بپوشند تا قادر به تشخیص آسان کنه گردند. کانگو یک مرض جدی و مهلک است، اما با اتخاذ تدابیر مناسب احتیاطی، می‌توانیم خطر آن را به حد اقل برسانیم.»

نهادهای مسوول می‌گویند که بیشتر کسانی در معرض بیماری کانگو قرار می‌گیرند که با حیوانات سر و کار دارند. به گفته آنان تب شدید، سردردی، درد عضلات، شخ ماندن گردن، کمردردی و ترس از نور که همراه با دلبدی و استفراغ، درد بطن و اسهال از اعلام ابتلا به بیماری کانگو می‌باشد. 

در همین‌حال،‌ داکتر ریچارت پیپر کورن نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان می‌گوید: «سازمان صحی جهان  وزارت صحت عامه را در قسمت بهبود نظارت و بررسی، ارتقای ظرفیت لابراتواری و فعالیت‌های سیستم نظارت و بررسی حمایت می‌کند. فراهم کنندگان مراقبت‌های صحی آموزش داده می‌شوند تا بتوانند افراد مبتلا به کانگو را به درستی تشخیص و تداوی نمایند و پیام‌های درستی را در باره این مرض پخش و تکثیر نمایند. ما از عامه مردم می‌خواهیم که تا بیشتر مراقب باشند و هنگامی‌که روزهای عید قربان را با دوستان شان تجلیل می‌نمایند، محافظت خود را از یاد نبرند.»

تومو شیچیری نماینده سازمان زراعت و غذا سازمان ملل متحد نیز در باره احتمال گسترش ویروس کانگو در افغانستان هشدار داده می‌گوید: «سازمان زراعت و غذا کاملا  از این ابتکار وقایوی مهم حمایت می‌کند. علاوه بر آن اقداماتی در جهت بلند بردن قابلیت‌ها و توانایی‌ها اتخاذ شده  و آگاهی مردمی را که با سکتور مالداری سر و کار دارند بهبود ببخشد.»

آقای شیچیری تاکید می‌کند که در ده سال گذشته هفتاد و پنج درصد امراض انتانی در سطح جهان ناشی از ویروس کانگو بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала