سقوط سلطنت در عربستان

© AP Photo / Jacquelyn Martinپرچم عربستان سعودی
پرچم عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آمادۀ پایان غیر منتظره برای عربستان باشید!

سایت مشهور آمریکایی "دیفنس وان" در گزارش خود با عنوان "آماده فروپاشی عربستان باشد" تاکید کرد که ساختار حکومت این کشور عوامل برای ادامه بقا را ندارد.

شبکه العالم، سایت دیفنس وان در گزارش مطبوعاتی خود به قلم "Sarah Chayes" و "Alex de Waal" نوشت: عربستان مانند سایر کشورها نیست بلکه عبارت از "یک شرکت" است که از یک مدل کاری هوشمند غیرقابل تداوم استفاده می کند.

این گزارش همچنین عربستان را یک موسسه فاسد توصیف کرد که مانند سازمانهای جنایتکار است و مدت طولانی داوم نخواهد یافت.

سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان نیز از این توصیف در امان نماند، و گزارش سایت دیفنس وان، شاه عربستان را رئیس اجرایی یک شرکت تجارتی خانوادگی با نام "آل سعود" توصیف کرد که از نفت به عنوان ابزاری برای خرید وفاداری سیاسی در داخل و خارج از عربستان استفاده می کند.

آل سعود این کار را به دو صورت انجام می دهد، یا پرداخت های نقدی و اعطای امتیازات تجارتی به طرفداران خاندان حاکم سعودی یا تلاش برای ایجاد برخی فرصت های شغلی و کالاهای سیاسی برای جامعه به طور عموم.

این گزارش از مسئولین آمریکایی و تصمیم گیران در کاخ سفید خواست تا اتخاذ اقدامات و برنامه ریزی های لازم را برای مرحله بعد از فروپاشی عربستان آغاز کنند.

دیفنس وان، کاهش قیمت نفت را پاشنه آشیل حکومت آل سعود توصیف کرد و نوشت: بالارفتن هزینه وفاداری سیاسی در داخل عربستان اقدام سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در پرداخت صدها میلیون دالر برای خرید اعلام وفاداری "چهره های سرشناس" که قبلا وفاداری خود را به عبدالله بن عبدالعزیز شاه قبلی عربستان اعلام کرده بودند، ممکن است یکی دیگر از عواملی باشد که سرعت فروپاشی عربستان را بیشتر کند.

این گزارش افزود: ممکن عربستان به سرنوشت کنونی سومالی و سودان جنوبی دچار شود که با همین صحنه ها و مشکلات سیاسی مواجه هستند.

برعلاوه، یک طبقه اهل سنت فرهیخته وجود دارد که از رویکردی باز و بی سابقه در قبال جهان خارج برخوردار است و که احتمال نمی رود با برخی خدمات دهی حکام سعودی راضی باقی بماند. در کنار این وضعیت، کارگران خارجی نیز ممکن است بزودی خواستار حق و حقوق خود شوند.

سایت دیفنس وان همچنین هشدار داد که شیوه های شاه سعودی در برخورد با صدای مخالفان از جمله اعدام و ورود به جنگ های خارجی و توسل به خصومت های طایفه ای به منظور مقابله با خواسته های شیعیان عربستان، خطرات بزرگی در خود دارد.

این سایت به برخی سناریوها در صورت ضعف قدرت سلمان بن عبدالعزیز اشاره کرد و نوشت: یکی از این سناریوها، درگیری در داخل خاندان سلطنتی عربستان است به گونه ای که هزینه خرید وفاداری بالاتر از آن چیزی شود که کسی بتواند آن را پرداخت کند.

دیفنس وان دومین سناریو را وقوع جنگ خارجی دیگری دانست و نوشت: تصمیم گیران آمریکایی در حالی که برای ایجاد راه حل های منطقه ای برای مشکلات منطقه فشار می آوردند، باید این خطر را مدنظر قرار دهند.

به گفته محققین، سومین سناریو همان "وقوع شورش به شکل قیام غیرمسلحانه یا شورش جهادی است" و براین اساس، آمریکا باید برای سناریوهای احتمالی و واکنش مناسب به آن برنامه ریزی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала