سوال حفیظ منصور از عبدالله و مسعود: ‌به دهن‌تان که شلغم نیست؟

© Photo / صفحه احمدضیا مسعودسوال حفیظ منصور از عبدالله و مسعود: ‌به دهن‌تان که شلغم نیست؟
سوال حفیظ منصور از عبدالله و مسعود: ‌به دهن‌تان که شلغم نیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

حفیظ منصور از اعضای مجلس نمایندگان و از همرزمان سابق احمدشاه مسعود فرمانده ارشد مجاهدین، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه و از هم‌سنگران احمدشاه مسعود و همچنین احمدضیا مسعود برادر این فرمانده فقید و نماینده فوق‌العاده اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب را در باره ناتوانی‌شان در دفاع از حقوق تاجیک‌تباران این کشور مورد انتقاد شدید قرار داده و از آنان می‌پرسد: «آیا به دهن‌تان که شغلم نیست؟.»

حفیظ منصور در زمان جنگ‌های داخلی و جهاد مردم افغانستان در برابر اتحاد جماهیر شوروی سابق در کنار احمدشاه مسعود قرار داشت. او بیشتر در بخش‌های فرهنگی و سیاسی فعالیت می‌کرد و مسوولیت ارگان نشراتی حزب جمعیت بنام پیام مجاهد را به عهده داشت. آقای منصور که متولد ولایت پنجشیر است، در آخرین انتخابات پارلمانی در افغانستان از طریق آرای شهروندان کابل توانست وارد مجلس نمایندگان شود. او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 نیز در برابر حامد کرزی رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، به عنوان دو کاندیدای مطرح انتخابات آن سال به رقابت پرداخت.

حفیظ منصور که از جمله روشنفکران تندرو در میان تاجیک‌تباران افغانستان مطرح است، با بیشتر رهبران سیاسی هم‌تبار خود رابطه‌ی خوبی ندارد. آقای منصور از عبدالله عبدالله و احمدضیا مسعود به عنوان دو شخصی که به نمایندگی از قوم تاجیک در داخل نظام سیاسی قرار دارند، به نظر می‌رسد که دلخوشی ندارد و فکر می‌کند که این دو مقام ارشد دولتی با گرفتن عکس‌های«فیشنی»  از جریان ملاقات‌های شان و گذاشتن آن در صفحات فیسبوک، بیشتر از آن نمی‌توانند برای تاجیک‌ها کاری انجام بدهند.

تاجیک‌های افغانستان خود را در حکومت وحدت ملی ناتوان و کم قدرت احساس می‌کنند. هرچند عبدالله عبدالله و احمدضیا مسعود با شماری وزرای تاجیک در درون دولت حضور دارند، اما به اعتقاد حفیظ منصور حضور این افراد نمی‌تواند توازن قومی در حکومت وحدت ملی را تمثیل کند.

حفیظ منصور در یک مراسمی که به مناسبت گرامی‌داشت از هفته «شهید» برگزار شده بود و در آن عبدالله عبدالله و احمدضیا مسعود نیز حضور داشتند، این مقام حکومت وحدت ملی را در باره ناتوانی شان برای مطرح کردن خواست‌های مورد انتقاد قرار داد. آقای منضور گفت که این دو مقام و رهبر سیاسی تاجیک‌ها تاکنون کلی گویی کرده و به همین دلیل نتوانسته‌اند خواست‌های اصلی شان را در برابر دیگر مقام‌های حکومت وحدت ملی از جمله اشرف‌غنی رییس جمهور مطرح کنند. حفیظ منصور خطاب به آقای عبدالله و مسعود گفت: «پس آقای مسعود، احمدضیا و داکتر عبدالله! با کلی گویی نمی‌شود چیزی را حل کرد. ما عدالت می‌خواهیم، اما عدالت یعنی چه؟ برادری می‌خواهیم و این را تعریف بکنید. در دهن‌تان که شلغم نیست؟ ما حق مردم را می‌خواهیم و لعنت برکسی که بخواهد برتری جویی بکند؛ لعنت برکسی که بخواهد بالا باشد و دیگران زیر دستش باشند. اما برای یک انسان حیف است که درجه دوم را بپذیرد و از ترس مقام و چوکی حرف خود را گفته نتواند.» حفیظ منصور همچنین تاکید کرد: «حیف است که زنده باشد، فیشن بکند و نام‌اش جلالتمآب باشد اما حرف‌‌اش را گفته نتواند.»

© Photo / صفحه احمدضیا مسعودسوال حفیظ منصور از عبدالله و مسعود: ‌به دهن‌تان که شلغم نیست؟
سوال حفیظ منصور از عبدالله و مسعود: ‌به دهن‌تان که شلغم نیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
سوال حفیظ منصور از عبدالله و مسعود: ‌به دهن‌تان که شلغم نیست؟

صدور فرمان در زیر زمینی

حفیظ منصور همچنین به صدور فرمانی از جانب عبدالله عبدالله برای برگزاری مراسم خاک‌سپاری دوباره حبیب‌الله کلکانی شاه سابق افغانستان نیز اشاره کرد اما گفت که آقای عبدالله این فرمان را در یک زیرزمینی صادر و دوباره پنهان کرده است. او همچنین خطاب به احمدضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب گفت: «تو چرا برادر مسعود! موضع تان را نمی‌گویید، حرف‌تان را روشن نمی‌کنید؟»

این عضو مجلس نمایندگان به صورت غیرمستقیم تاکید کرد که تاجیک‌های افغانستان مورد بی‌احترامی، توهین و تحقیر قرار گرفته‌اند. وی گفت: «امروز نهادهای مشورتی و اهل رای به بازی گرفته می‌شود. اصلا مشورت فیشن برای فیسبوک است. برای این که بگویند با فلانی‌ها دید که بارها از این مقام‌های بلند دولتی شنیده‌ایم که بسیار مسخره‌آمیز می‌گویند که تصمیم آخر را خودشان می‌گیرند. تصمیمی را که شما می‌گیرید پس مردم را توهین و تحقیر می‌کنید. با نهادهای مشورتی توسط نهادهای تصمیم‌گیرینده در افغانستان بازی می‌شود، دور زده می‌شود، خود را عقل کل می‌دانند و بعد می‌روند به بن‌بست مواجه می‌شوند.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که اخیرا عبدالله عبدالله به گونه صریح از اشرف‌غنی به عنوان اصلی‌ترین شریک قدرت انتقاد شدید کرد و گفت که رییس جمهور به وی ملاقات نمی‌دهد و همچنین در پست‌های مهم دولتی افرادی را بدون مشوره با وی مقرر می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала