تلاش طالبان برای تحت شعاع قرار دادن کنفرانس بروکسل

© Photo / commons.wikimedia.orgطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از مقا‌م‌های ارشد حکومت وحدت ملی با اشاره گسترش حملات و فعالیت‌های گروه طالبان در افغانستان به ویژه سه حمله تروریستی اخیر در شهر کابل، می‌گویند که جنگجویان این گروه تلاش دارند تا کنفرانس بروکسل را تحت شعاف فعالیت‌های خود قرار دهند.

کنفرانس بروکسل قرار است در روزهای ششم و هفتم ماه اکتوبر با حضور وزیران خارجه و نمایندگان بیش از هفتاد کشور و سازمان بین‌المللی برای ارایه تعهدات جدید مالی به منظور پیش‌برد برنامه‌های انکشافی و اقتصادی افغانستان برگزار شود. دولت افغانستان انتظار دارد که جامعه جهانی در این کنفرانس برای مدت‌ طولانی‌تر به منظور کمک به این کشور تعهد دهد.

کنفرانس بروکسل چند ماه پس از برگزاری کنفرانس وارسا برگزار می‌شود. در کنفرانس وارسا جامعه جهانی تعهد کرد که نیروهای امنیتی افغانستان طی پنج سال آینده حمایت کرده و هزینه‌های این نیروهای را می‌پردازد. اما در کنفرانس بروکسل قرار است تعهد جدید مالی برای پیش‌برد برنامه‌های غیرنظامی در افغانستان داده شود.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید که گروه طالبان با تشدید حملات و فعالیت‌های تروریستی خود تلاش دارند در کنفرانس بروکسل سایه افگنند. آقای دانش که امروز در مراسم گرامی‌داشت از پانزدهمین سالروز ترور احمدشاه مسعود فرمانده پیشین مجاهدین در کابل صحبت می‌کرد، افزود که طالبان در رسیدن به اهداف شان از طریق جنگ‌های مستقیم با نیروهای امنیتی افغانستان مایوس شده و اکنون تلاش دارند تا با انجام فعالیت‌های تروریستی در مناطق مزدهم و غیرنظامی در میان مردم ترس و وحشت ایجاد کنند. آقای دانش گفت: «حملات دشمن با مقاومت سرسختانه و جانانه‌ی نیروهای امنیتی ما مواجه شده‌اند. دشمنان امروز از پیروزی یا پیشروی در میدان‌های نظامی و جنگی مایوس شده و بلکه با شکست‌های‌ مفتضحانه‌‌یی مواجه شده‌اند و به همین دلیل حملات تروریستی و انتحاری را در داخل شهرها و مناطق مسکونی کشانیده و مردم بی‌دفاع و ملکی ما را مورد حمله قرار می‌دهند. تشدید این نوع حملات وحشیانه و دهشت‌افگنانه نشانه‌ی شکست دشمن در میدان‌های جنگ است.»

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان همچنین افزود: «دشمنان داخلی و خارجی کوشش می‌کنند که در شرایط حساس فعلی اقدامات اصلاحی دولت افغانستان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را در آستانه کنفرانس بین‌المللی بروکسل تحت شعاع قرار دهند. اما،‌ این‌ تلاش‌های مذبوهانه نه به تلاش‌های نیروهای دلیر نظامی ما تاثیر دارد و نه هم مانع پیشرفت برنامه‌های دولت است.»

سرور دانش در عین حال افزود که مردم افغانستان با تهدیدهای جدی‌تری از جمله بروز اختلافات قومی، سمتی، مذهبی و لسانی مواجه‌اند. به گفته آقای دانش، برخی از حلقات در داخل و بیرون از افغانستان تلاش دارند تا اتحاد مردم این کشور را از طریق دامن زدن به اختلافات قومی، سمتی، مذهبی و لسانی دامن بزنند. معاون دوم ریاست جمهوری از گروه و افرادی خاصی نام نبرد.

همچنین احمدضیا مسعود نماینده فوق‌العاده اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب نیز،‌ در مراسم گرامی‌داشت از پانزدهمین سالروز ترور برادرش احمدشاه مسعود گفت، باوجودی که نیروهای امنیتی در مبارزه با گروه‌های تروریستی دست‌آوردها و فداکاری‌های زیادی داشته‌اند، اما باآنهم نیاز به تقویت دارند. آقای مسعود با اشاره برخی از دست‌آوردهای برادرش احمدشاه مسعود گفت که افغانستان نیاز دارد تا یک «مفکوره ملی» ایجاد و خط و مرزهای قومی و سمتی را بشکند. احمدضیا مسعود می‌گوید: «خواهش من از رهبران سیاسی، قومی و مذهبی این است که بیاید بعد از سه و نیم دهه جنگ و بی‌ثباتی معتقد به اهداف ملی باشیم و ساختارهای قومی را در کشور ضعیف بسازیم. ساختارهای قومی در کشور به عنوان پدیده‌های عقب مانده مانع آن می‌شود که ما نتوانیم روند ملت‌سازی را در کشور خود تطبیق بکنیم. بیاید که معتقد به اهداف ملی شده و این که چطور ملی فکر بکنیم.»

مراسم گرامی‌داشت از هجدهم سنبله سالروز ترور احمدشاه مسعود همه ساله در افغانستان برگزار می‌شود. آقای مسعود در نهم سپتامبر سال 2001 توسط دو تروریست عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در نتیجه حمله انتحاری کشته شد. لویه جرگه قانون اساسی افغانستان که در سال 1382 برگزار شد، به آقای مسعود لقب «قهرمان ملی» داد و روز کشته شدن وی را رخصتی عمومی اعلام کرد.

احمدشاه مسعود در زمان جهاد و مقاومت مردم افغانستان علیه نیروهای قشون سرخ شوروی سابق نقش مهم داشت. او در جریان جنگ‌های داخلی نیز فرماندهی نیروهای مربوط به «شورای نظار» را به عهده داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала