مغز انسان در صورت آسیب می تواند اطلاعات را به نیم کره دیگر انتقال بدهد

© Fotolia / Andrea Dantiفعالت مغز انسان
فعالت مغز انسان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
متخصصان ایتالیایی کشف کردند؛ مغز انسان از طریق یک برنامه توانبخشی فشرده، قادر است همانند یک کلید عمل کرده و در صورت آسیب دیدگی وخیم، اطلاعات مربوط به شناخت، گویش و حرکت را از نیمکره چپ به نیمکره راست انتقال دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه 'لارپوبلیکا'، متخصصان ایتالیایی برای نخستین بار در جهان موفق شدند تا از طریق یک برنامه جدید توانبخشی فشرده، مرکز شناخت، گویش و حرکتی را از نیمکره چپ به راست مغز بیمار منتقل کنند. 
مغز انسان قادر است همانند یک کلید عمل کرده و در صورت آسیب دیدگی وخیم، مرکز شناخت، گویش و حرکت را نیکره چپ به نیمکره راست انتقال دهد.

این مورد برای نخستین بار در جهان در ایتالیا به روی یک جوان 19 ساله تبعه رومانی که به دو زبان صحبت می کرد، بوقوع پیوست. وی در پی یک تصادف رانندگی از ناحیه سر آسیب و دچار مشکلات شناختی، گویشی و حرکتی شده بود اما از طریق این برنامه فشرده که توسط متخصصان ایتالیایی انجام شد، نجات یافت.

'اندرا مارینی' از دانشگاه اودینه گفت، این نخستین مورد در جهان است که در آن نیمکره راست مغز، اطلاعات نیمکره چپ را ذخیره می کند. این مطالعات که در نشریه Brain and Language نیز منتشر شده است یک فرصت جدید برای جبران گویش و حرکت را در صورت ایکتوس و آسیب های وخیم می گشاید.

وی افزود: این جوان بر اثر یک تصادف رانندگی و آسیب از ناحیه سر، نیمکره چپ مغز خود را در عرض 4 ماه کاملا از دست داد اما ما موفق شدیم تا با اجرای یک برنامه فشرده توانبخشی تجربی که برای او از سال 2011 تا 2016 ترتیب دادیم، توان شناخت و گویش را به وی برگردانیم و اکنون او می تواند به دو زبان صحبت کند. ما در این تجربه دیدم که او از فضای نیمکره راست مغز برای دو زبان استفاده می کند که خود یک جبران موازی است که تاکنون نه دیده و نه تشریح شده بود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала