کار بند برق کجکی تکمیل شده است

© Sputnik / Yuriy Lashovلین انتقال انرژی برق
لین انتقال انرژی برق - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت "سونتی سون" قرار است بخش دوم این بند را نیز آغاز کند

مقامات شرکت برشنان گفته اند که تا کمترازیک ماه دیگرسومین توربین بند برق کجکی با ظرفیت تولید هژده ونیم میگاوات به بهره برداری سپرده خواهند شد و ظرفیت این بند به پنجا و یک میگاوات می‌رسد.

مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که با افتتاح سومین توربین، ظرفیت تولید برق در بند برق کجکی درحدود پنجاه درصد افزایش خواهند یافت. ازسویی هم مسوولان شرکت نظارتی دربند برق کجکی می‌گویند که به زمان تعیین شده این پروژه به بهره برداری سپرده خواهند شد. بند برق کجکی ازجنجالی‌ترین پروژه‌های که ازنزدیک به یازده سال کار بازسازی آن با کمک ایالات متحده جریان دارد، اما اکنون گفته می‌شود که تا بیست وپنج روزدیگر با تکمیل شدن کار نصب سومین توربین، این پروژه به بهره برداری سپرده خواهند شد.

ده میگاوات برق آفتابی در پکتیکا تولید خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
ده میگاوات برق آفتابی در پکتیکا تولید خواهد شد

شکیب احمد انصار، مشاورشرکت برشنا، گفت: «کار این بند تکمیل شده است و در حال حاضرآماده‎گی‌ها برای آغازفعالیت توربین‌ها جریان دارد و احتمالا تا پایان ماه میلادی جاری این توربین‌ها به فعالیت آغازخواهند کرد.

به گزارش طلوع نیوز ازسویی هم دیده می‌شود که در دو کیلومتری بند برق کجکی مخالفان مسلح دولت قرار دارند، اما مسوولان شرکت نظارتی پروژه بند برق کجکی ازتآمین امنیت این پروژه خرسند اند ومی‌گویند که کار در این پروژه مطابق به زمان بندی آن پیش می‌رود.

متس گال متسن، معاون شرکت نظارتی پروژه بند برق کجکی، گفت: «ما مشکل امنیتی زیادی را احساس نمی‌کنیم، زیرا نیروهای دولتی درهماهنگی کامل امینت را تأمین کرده اند و ما تلاش داریم که این پروژه به زمان معیین آن به بهره برداری سپرده شود.»

مجسمه بودا در کابل - اسپوتنیک افغانستان
سفیر هند از بند برق توپچی بامیان دیدار کرد

درهمین حال مسوولان پروژه بند برق کجکی با خرسندی ازتکمیل شدن کاربخش اول این بند، می‌گویند که قراراست شرکت پیمان کاربخش دوم این پروژه را که مشمول نصب چهار توربین دیگر با ظرفیت صد میگاوات برق خواهند بود آغاز کند که درنتیجهء آن، ظرفیت تولید برق این بند تا دوسال دیگر به بیش ازیک صد و پنجاه میگاوات افزایش خواهند یافت.

ذبیح الله غیاثی، معاون پروژه بند برق کجکی، گفت: «شرکت "سونتی سون" قرار است بخش دوم این بند را نیز آغاز کند وگفتگوهای این شرکت با وزارت انرژی و آب جریان دارد که بربنیاد ان تا دوسال آینده بخش دوم این بند با نصب چهارتوربین دیگر تکمیل خواهند شد.»

بند برق کجکی ازپروژه‌های مهم زیربنایی درجنوب کشور است وبا بهره برداری ازسومین توربین این بند و افزایش ظرفیت تولید برق آن تا پنجاه و دو میگا وات، بخشی زیادی ازمشکلات کمبود برق درجنوب کشورحل خواهند شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала