اشرف‌غنی: اعتماد به تعهدات پاکستان مشکل است

© Sputnik / Zuhal Sarhadغنی
غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، می‌گوید که این کشور اعتمادش نسبت به تعهدات دولت پاکستان را از دست داده و نمی‌تواند به تعهدات اسلام‌آباد اعتماد کند.

آقای غنی این موضوع را با اوین جینکینس نماینده خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان در دیداری در کابل بیان کرده است.

اشرف‌غنی با اشاره به تعهدات پیشین دولت پاکستان برای کمک به گفتگوهای صلح در افغانستان،‌ گفته است که اسلام‌آباد همیشه حین مذاکرات صلح به تعهداتی ارایه کرده، اما حالا اعتماد به اجرای تعهدات دولت پاکستان برای افغانستان مشکل است. او تاکید کرده که افغانستان بجای گفتگو و تعهد پاکستان، خواهان اقدامات عملی آن کشور علیه گروه‌های تروریستی است.

رییس جمهور غنی همچنین در گفتگو با نماینده خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان گفت که حوادث تروریستی اخیر در افغانستان نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی از حمایت‌های قوی نظامی پاکستان برخوردارند. اشرف‌غنی گفت: «هرنوع حمایت از شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی، بر خلاف ارزش‌های همسایگی خوب و نورم‌های بین‌المللی می‌باشد و فعالیت‌های این‌چنینی کشور همسایه بیش از این برای مردم و حکومت افغانستان قابل تحمل نیست.» رییس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد: «هر کشوری که از طریق شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی با بی‌ثبات ساختن افغانستان سود ببرد، به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی آن و بخاطر ثبات در افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی ما با دشمن مبارزه می‌کنند و ما از راه‌های دیپلوماتیک نیز استفاده خواهیم کرد.»

اشرف‌غنی از اوین جینکینس خواست تا این پیام دولت افغانستان را به مقام‌های دولت پاکستان برساند.

رییس جمهور غنی می‌گوید که دولت پاکستان از طریق وارد کردن فشار بالای مهاجرین افغان در آن کشور، تلاش دارد تا بالای دولت افغانستان نیز فشار وارد کند. او گفت که تهدیدها و فشارهای اخیر دولت پاکستان،‌ مهاجرین افغان مقیم آن کشور را خسته ساخته و آنان تصمیم دارند که به افغانستان بازگشت نمایند.

اشرف‌غنی با اشاره به اقدامات اخیر دولت پاکستانی مبنی‌بر مانع شدن انتقال اموال تجارتی افغانستان از طریق بندر واگه، به آن کشور هشدار که افغانستان نیز پس از این اجازه انتقال اموال تجارتی پاکستان را از طریق خاک خود به آسیای مرکزی و کشورهای دیگر را نخواهد داد. او تاکید کرد که افغانستان دیگر یک کشور محاط به خشکه نیست و این کشور چندین راه حمل و نقل و ترانزیتی دارد. به گفته اشرف‌غنی،‌ دولت پاکستان با مسدود کردن راه ترانزیتی خود بر روی تاجران افغانستان، میلیون‌ها دالر به این تاجران صدمه زده است. او گفت که پاکستان در فصل برداشتن محصولات میوه تازه راه ترانزیتی خود را بر روی تاجران افغانستان مسدود کرد. آقای غنی گفت که دولت هند به تاجران افغانستان اجازه داده تا تمام میوه‌های تازه خود را بدون تعرفه مالی به آن کشور صادر کنند.

در همین‌حال، اوین جینکینس می‌گوید که مقام‌های دولت پاکستان تلاش دارند تا در جریان سال‌های جاری و آینده اکثریت مهاجرین افغان را از کشور خود بیرون کنند. او تاکید کرده که اسلام‌آباد خواهان تسریع روند خروج مهاجرین افغان است.

نزدیک به دو ونیم میلیون مهاجر افغان در پاکستان به سر می‌برند. بخشی از این مهاجرین چند دهه است که در آن کشور زندگی می‌کنند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала