ایران و افغانستان از کج‌ سلیقگی‌ها عبورکنند

© AFP 2023 / Rene GomoljМигранты на словенско-австрийской границе
Мигранты на словенско-австрийской границе - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعدادی از شهروندان افغانستان که به‌صورت غیرقانونی وارد خاک ایران شده‌اند، به معرض نمایش گذاشته شدند

روز گذشته برخی رسانه‌های وابسته به دولت، تصاویری از کشفیات نیروی انتظامی ولایت  فارس را منتشر کردند که در برخی تصاویر دیده می‌شد تعدادی از شهروندان افغانستان که به‌صورت غیرقانونی وارد خاک ایران شده‌اند، به معرض نمایش گذاشته شدند.

اینکه حضور غیرقانونی جرم است و باید با آن برخورد کرد بر هیچ کس پوشیده نیست و هر انسان عاقلی این را می‌پذیرد که هر کشوری حق دارد از مرز و خاک خود برای تأمین امنیت مادی، معنوی و روانی جامعه‌اش دفاع کند اما اینجا صحبت از چیز دیگریست، اینجا دقیقاً صحبت از همان مسئله‌ای است که سالها علی‌رغم مهمانداری ایرانی‌ها از افغانستانی‌ها باعث کدورت میان دو طرف و خدشه‌دار شدن همدلی دو ملت شده است.

اینجا صحبت از کج‌سلیقگی‌ها و گاه صحبت از تصمیمات شخصی است که نه‌تنها با روح انسانیت که با روح آرمانهای انقلاب اسلامی در تضاد است.

سی و چند سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و دقیقاً به‌خاطر عملکرد رسانه‌های وابسته به دولت‌های رفاه، شاهد دور شدن بیش از پیش هر روزه دو ملت ایران و افغانستان و ایجاد سوء تفاهمهای ساختگی میان دو طرف هستیم حال آنکه در واقعیت این چنین نیست، ایرانی‌ها و افغان ها سالهاست که کنار هم زندگی می‌کنند.

Японский поезд серии E491 у платформы - اسپوتنیک افغانستان
در اواخر هفته جاری خط ریلی ایران و افغانستان افتتاح می شود

به گزارش  تسنیم، در این سالها هر بار این دو ملت به یکدیگر نزدیک شدند برخی کج‌سلیقگی‌ها و تصمیمات شخصی که ذره‌ای تدبیر هم در آنها دیده نمی‌شود باعث شده تا کدورت وجودنداشته، رخ‌نمایی کند.

وقتی رهبر انقلاب با دلسوزی و تیزهوشی می‌خواهند که نخبگان جامعه مهاجر افغان در رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی مطرح شوند، این نشان از آن دارد که رهبر معنوی‌مان می‌داند که دو ملت اختلافی ندارند و آن چیزی باید نمود یابد که واقعیت است تا سوءتفاهم‌ها حل شود.

نزدیک به سه سالی هست که جنبش رسانه‌ای حمایت از مهاجرین افغان توسط رسانه‌های جریان انقلاب کلید خورده است و واقعیت‌های حضور افغان ها در ایران و دلبستگی آنها به ایران و انقلاب را فریاد زده‌اند و سوءتفاهم‌ها را به دوستی و همدلی تبدیل کرده‌اند.

جواد ظریف: ایران حامی استقرار امنیت و ثبات در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
ملاقات وزرای خارجه افغانستان و ایران

با این حال گاهی اوقات این‌کج سلیقگی‌ها رخ نموده و برخی ذهن‌های آماده برای بازگشت به سوءتفاهم‌ها را فعال می‌کند.

حرف این بار اینجاست که با تحول رسانه‌ای نزدیک به سه سال گذشته به‌ویژه در رسانه ملی در مورد مهاجرین افغان، امروز کمتر کسی است که نخبگان مهاجر افغان و ضرورت‌های حضور این قشر از جامعه در خاک ایران را درک نکند و کمتر کسی است که نداند حرف امام امت و انقلاب اسلامی امروز رفتن به‌سوی همدلی ایرانی‌ها و افغان ها است.

مهاجرین خود از قاچاق و قاچاقبر و حضور غیرقانونی برخی هموطنانشان در ایران به‌شدت ناراحت هستند و این حق را برای برخورد با آنها و این پدیده برای ایران به رسمیت می‌شناسند اما نگران آنند که این کج‌سلیقگی‌ها باز هم آنها را از ایرانی‌ها دور کند.

حرف اینجاست که به‌خوبی می‌دانیم چنین برخوردهایی بار دیگر، ناسیونالیست‌های رادیکال در هر دو طرف را به انگیزه وامی‌دارد تا تمام عقده‌های خود را گشوده و به انتقام‌گیری از انقلاب و اسلام روی آورند و به مهاجرین افغان که برادری خود به اسلام ناب محمدی(ص) و انقلاب اسلامی را ثابت کرده‌اند سرکوفت بزنند و آنها هم چاره‌ای جز سکوت ندارند.

حرف اینجاست که امنیت ملی برای همه ما ارزش دارد و خواستار مجازات قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر چه ایرانی و چه افغانی به بدترین شکل هستیم اما اگر تنها جرمشان عبور غیرقانونی از مرز است دیگر جای افتخار ندارد که به‌عنوان افتخار در معرض دید عموم و رسانه‌ها قرار گیرند.

وال استریت ژورنال: امریکا به ایران دو میلیارد دالر باج پرداخت کرده است - اسپوتنیک افغانستان
وال استریت ژورنال: امریکا به ایران دو میلیارد دالر باج پرداخت کرده است

 اگر جرم کسانی که در حفاظ نگهداری می‌شدند تنها عبور غیرقانونی از مرز بوده است و کسانی که رفتاری این‌چنینی داشته‌اند باید از دو ملت ایران و افغانستان و از همه جریان‌های انقلاب عذرخواهی کنند و از این کج‌سلیقگی‌ها عبور کنند ولی اگر جرم بیشتری دارند باید به‌سرعت اطلاع رسانی کنند تا افکار عمومی روشن شود و با نیروی انتظامی در راه انجام وظیفه خود همراهی کنند که عذر عدم اطلاع رسانی باز به‌عهده آنهاست.

امید است در آینده و به‌وسیله اعتراض رسانه‌های جریان انقلاب شاهد کاهش کج‌سلیقگی‌های شخصی و رفتن به‌سوی افزایش رفع سوءتفاهم‌ها باشیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала