انتقاد شدید افغانستان از چگونگی برخورد پولیس ایران با مهاجرین افغان

© Flickr / Adam Jonesانتقاد شدید افغانستان از چگونگی برخورد پولیس ایران با مهاجرین افغان
انتقاد شدید افغانستان از چگونگی برخورد پولیس ایران با مهاجرین افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان از چگونگی برخورد پولیس ایران با پناهجویان افغان در ایران شدیدا انتقاد کرده و از وزارت امور خارجه افغانستان خواسته تا موضوع انداختن پناهجویان افغان در داخل یک فقس آهنین و نمایش آن به عنوان دست‌آورد از سوی پولیس شیراز ایران را از راه‌های دیپلوماتیک تعقیب کند.

روز چهارشنبه، هفدهم سنبله، پولیس شیراز ایران با برگزاری نمایشگاهی در این شهر، در کنار سایر دست‌آوردهایش از انداختن شماری از پناهجویان افغان در داخل یک قفس آهنین و نمایش تصویر آن در جمع مردم به عنوان یک دست‌آورد مهم یاد کرده بود. در این نمایشگاه عکس‌هایی از بدست آوردن اموال قاچاق، مشروبات الکولی، مواد مخدر در کنار عکس‌هایی از پناهجویان افغان که تعدادشان با چشمان و دستان بسته در داخل یک قفس آهنین انداخته شده، نیز به نمایش گذاشته شد.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، این برخورد پولیس ایران را غیرانسانی و تعرض به کرامت انسانی توصیف کرده می‌گوید‌: «وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان این عمل پولیس شهر شیراز ایران را غیربشری، توهین و تعرض به کرامت انسانی افغان‌های مهاجر دانسته شدیدا تقبیح می‌کند. تردیدی نیست که این رفتار در تضاد با موازین حقوق بشری، کنوانیسیون 1951 و پروتوکول 1967 حقوق مهاجرین و خلاف تفاهمنامه‌های هردو کشور در ارتباط به مهاجرین می‌باشد.»

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان از مقام‌های دولت ایران نیز خواسته تا این عمل غیرانسانی پولیس شیراز را به صورت جدی پیگیری کرده و عاملان آن را تحت پیگرد قرار دهد.

نزدیک به دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که اکثریت این مهاجرین فاقد مدرک اقامت قانونی در آن کشور هستند. این مهاجرین بارها مورد رفتارهای نادرست نیروهای امنیتی ایران قرار گرفته‌اند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала