آمار کارگران در افغانستان مشخص می‌شود

© Photo / وزارت مالیهآمار کارگران در افغانستان مشخص می‌شود
آمار کارگران در افغانستان مشخص می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت‌های مالیه و کار و امور اجتماعی، با امضای تفاهم‌نامه‌ای در نظر دارند تا فرصت‌های کاریابی در افغانستان را آسان و آمار مشخصی از تعداد کارگران مسلکی و غیرمسلکی آماده کنند.

براساس این تفاهم‌نامه که امروز میان اکلیل حکیمی وزیر مالیه و نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی به امضا رسید، اقدامات عملی برای سیستم معلوماتی بازار کار به زودی آغاز می‌شود.

وزیر مالیه در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: «با تطبیق این سیستم بیروکراسی موجود در بازار کار از بین  خواهد رفت، تمام نهاد های پالیسی ساز آمار دقیق و موثق کادرها و افراد مسلکی ارایه خواهند نمود و از سوی دیگر سهولت بزرگ برای متقاضیان کار ایجاد خواهد کرد. بر علاوه با تطبیق این سیستم یک پروتال مشخص آسان وظیفه برای ادارات دولتی و خصوصی ایجاد می‌گردد.»

همچنین نسرین ارویاخیل نیز می‌گوید: «این  سیستم می‌تواند بروکراسی و فساد را کاهش دهد، با ارایه خدمات بهتر رضایت مردم را حاصل نماید و از سرگردانی‌های بی‌جا جلوگیری نماید.»

ایجاد سیستم بازار کار یکی از اهداف مهم برنامه «آسان خدمت» است. با ایجاد این سیستم قرار است جواز کار کارگران خارجی و داخلی ثبت و توزیع شود. وزارت مالیه می‌گوید که این سیستم دولت افغانستان را قادر می‌سازد تا از ورود منابع بشری بیرونی غیرضروری جلوگیری کند.

وزارت مالیه می‌افزاید: «ایجاد چنین سیستم از یک طرف افراد را که در جستجوی وظیفه هستند قادر می‌سازد تا معلومات خود را در پورتال مشخص"آسان وظیفه" ثبت کنند و از سوی دیگر نهادهای دولتی و خصوصی شامل کارفرمایان و فراهم کنندگان آموزش را قادر می‌سازد تا در سراسر کشور و بیرون از مرز به معلومات نیروی بشری و سایر معلومات بازار کار دسترسی داشته باشند. همچنان، با ایجاد این سیستم تمام ادارات را قادر می‌شوند تا از مرجع واحد وظایف را به اعلان بگذارند و در بخش‌های مشخص فهرست افراد شایسته را از طریق مراکز خدمات کاریابی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین یا به شکل آنلاین دریافت نمایند.»

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که دولت افغانستان تاهنوز آمار و ارقام مشخصی از تعداد کارگران مسلکی و غیرمسلکی خود ندارد. همچنین در این کشور تعداد زیادی از کارگران خارجی نیز کار می‌کنند که اکثریت شان جواز کار ندارند.

اخیرا مقام‌های محلی ولایت قندهار در جنوب افغانستان، شماری از کارگران پاکستانی را که در این ولایت بدون جواز کار فعالیت داشتند، از این ولایت بیرون کشیدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала