پیوند چابهار و افغانستان اهمیت ویژه ای در سطح ملی دارد

© Fotolia / Peter Hermes Furianآغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده
آغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چابهار مورد توجه دولت مردان و سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی می باشد.

عبدالرحیم کردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در مصاحبه ی به خبرنگار خبرگزاری آوا گفت، که افغانستان به دلیل نداشتن دسترسی به آبهای آزاد به دنبال یک مسیر مطمئن تر به این آبها می باشد.

وی در ادامه گفت، با گذشته تاریخی که ایران با افغانستان دارد، هیچ جا امن تر و راحتر برای مردم افغانستان و برای رسیدن به آب های آزاد و فعالیت به جز چابهار نیست.
او گفت، که چابهار با داشتن موقعیت استراتژیکی نزدیک ترین مسیر ارتباطی افغانستان از نگاه اهمیت اقتصادی برای بازرگانان افغانستانی است.
آقای کردی، از مشکلات شرق آسیا برای بازرگانان افغان یاد کرد و گفت که مسیر شرق آسیا که مسیر طولانی است می تواند هزینه های هنگفتی داشته باشد اما مسیر چابهار از نظر اقتصادی و امنیتی سهولت را برای بازرگانان افغان به میان می آورد.
وی گفت، که همچنان تکمیل بندر میلک و چابهار در حال اجرا است و 8 کارگاه  فعالیت می کند که اینان همه ابزارهایی است که فعالیت اقتصادی را برای بازرگانان و سرمایه گذار افغان معنا می کند.
وی اضافه کرد، که برای ما(ایران) افغانستان یک شریک تجاری و راهبردی است و ارتباط بین چابهار و افغانستان برای ما اهمیت ویژه یی در سطح ملی دارد.
مدیر عامل چابهار گفت، که تا حال هیات های حکومتی و اقتصادی افغانستان به چابهار سفر کردند و 130 شرکت و سرمایه گذاران افغان در چابهار به ثبت رسیده و در حال حاضر هم در بخش تولید، بازرگانی، تجارت و ترازیت نقش ارزنده ی دارند.
او ادامه داد که این سرمایه گذاری را می خواهیم که به تمام سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی افغانستان عرضه کنیم و امیدواریم که بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که یک پیوند پایدار و ماندگار میان مردم افغانستان و بندر چابهار برقرار شود.
وی ابراز خرسندی کرد و گفت، که خوشبختانه که تا حال مشکلی بین ما و بازرگانان افغان ایجاد نشده، تنها مشکل که در حال حاضر در کابل دیده می شود آگاهی نادرست برخی از بازرگانان افغان نسبت به بندر چابهار می باشد و رفع این مشکل می تواند ارتباط برقرار کردن، با مقامات حکومتی افغانستان باشد.
وی از آمادگی لازم شان نسبت به آگاهی دهی در مورد بندر چابهار یاد کرد و گفت، که ما آمادگی داریم که در هر کنفرانس و سمینار اقتصادی مشابه که در افغانستان برگزار شود، همکاران اقتصادی ایران از چابهار حضور داشته باشند اطلاعاتی که مورد نظر شان هست، ارایه بکنند.
آقای اکبر کردی، اضافه کرد، که ما آمادگی داریم که سرمایه گذارانی که در چابهار در بخش های مختلف شروع به فعالیت کردن ارتباط بدهیم به سرمایه گذاران افغان که در بخش های مختلف دیگری فعالیت های شان ادامه بدهند.
او گفت، که در این راستا جلسات مشترک تجاری و سرمایه گذاری را در چابهار و شهرهای مختلف افغانستان از طریق اتاق های تجارت این کشور و کمیته های مشترکی که وجود دارد در حال پیگیری داریم و امیدواریم که بتوانیم با این روش ارتباطات و شبکه های گسترده تری را ایجاد کنیم.
وی در اخیر گفت، که ما تلاش داریم که بخشی از فرایندهای تولید افغانستان در این کشور تولید انجام شود و تا جوانان افغان دست به کار شوند و سطح تولیدات افغانستان توسعه پیدا کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала