عالیترین مؤسسات تحصیلی روسیه

© Sputnik / Wladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر مساله تزئید مددمعاش محصلان
مساله تزئید مددمعاش محصلان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
22 مؤسسه تحصیلی روسیه درج لست سالانه کمپنی مشهور ریتینگ Quacquarelli Symonds گردید که 8 دانشگاه روسیه ازجمله 400 بهترین موسسات تحصیلی جهان شناخته شدند.

کارشناسان تغییرات مثبت را در این عرصه ملاحظه کرده اند: در سال 2015 فقط 5 موسسه تحصیلی روسیه درج لست 400 دانشگاه های با ریتینگ بلند شده بودند که در سطر بالا دانشگاه دولتی مسکو قرار داشت. به نظر مولفین ریتینگ Quacquarelli Symonds دانشگاه دولتی مسکو، عالیترین دانشگاه در روسیه میباشد که در سطر 108 لست قرار دارد و حالا دو سطر ارتقاع نموده است.

8 موسسه تحصیلات عالی روسیه درج این ریتینگ گردیده است که عبارت از دانشگاه دولتی سانکت پتربورگ، دانشگاه دولتی نواسیبریسکی، دانشگاه دولتی تخنیکی مسکو به نام باومنسکی، انستیتوت تخنیک فیزیکی مسکو، انستیتوت دولتی روابط بین الدول مسکو، دانشگاه دولتی تومسکی و دانشگاه پولیتخنیک تومسک میباشد.

باریس دریفیاگن تحلیل گر در عرصه تحصیلات میگوید: «اکثر موسسات تحصیلات عالی روسیه موقف خود را در عرصه ریتینگ جهانی بلند برده اند، گرچه تصورات مختلف در ارتباط دانشگاه های روسیه وجود دارد و باید درک گردد که باید به بعضی از موسسات بیشتر توجه گردد تا سطح تحصیلات آنها بلند برود، در غیر، در جریان 4 سال درج لست ریتینگ 100 موسسه عالی نمیگردند. بر علاوه حد اقل 41 موسسه ما از اعتبار و حیثت خاص بین المللی برخوردار اند، اما آنها درج لست ریتینگ نگردیده اند».

یادآور میشویم، موسسات که درج لست ریتینگ شده اند- گویندگی از نتایج کار در چوکات فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ارتباط جاگرفتن موسسات روسیه در لست ریتینگ جهانی میکند.

به اساس این فرمان تا سال 2020حد اقل 5 موسسه تحصیلی روسیه باید درج لست 100موسسه عالی تحصیلی جهان Quacquarelli Symonds و یا Times Higher Education شانگهای گردد.

برای رسیدن به این هدف، طرح «100-5» عملی میگردد و 21 موسسه تحصیلی کشور تحت حمایت دولت قرار گرفته است. جمعاً تا آغاز سال جاری برای عملی نمودن این طرح 54 ملیارد ربل تخصیص داده شده است. تا اخیر سال 2017 در حدود 14.5 ملیارد اضافی در این عرصه مصرف میگردد.

باریس میگوید: «ریتینگ شانگهای به اساس هویت سابق موسسات صورت میگرد که در بدست اوردن جایزه بین المللی تاثیر دارد. در چنین دانشگاه ها دانشمندان نسل قبلی کار میکنند. اما ما دانشمندان جوان را با خود داریم و به دست آوردن جایزه جهانی از دست دانشمندان سالخورده بسیار مشکل است. وقت زیاد ضرور است تا بدون از دانشگاه دولتی سانکت پتربورگ و دانشگاه دولتی مسکو، آنها نیز درج لست ریتینگ شانگهای گردد».

اما میتوان در یک مدت کوتاه درج لست ریتینگ  Times Higher شد.

به عقیده این تحلیل گر، برای بدست آوردن سطح بهتر ریتینگ: «ضرور است تا سیاست دانشگاه در تشریک مساعی بین المللی فعال و فعالیت آنها در بین اکادمی ها توسعه یابد».

در سطرهای اول ریتینگ بین المللی سال جاری، انستیتوت تخنیکی ماساچوست، دانشگاه های استنفورد، هاروارد و کمبریج قرار گرفتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала