سرعت افزایش بازار الکل در پاکستان

© Fotolia / FilosofffКружка пива на камне у реки
Кружка пива на камне у реки - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هر قوطی بیر ماری به قیمت ۳ دالر در بازار رسمی پاکستان به فروش می‌رسد

تولید و مصرف الکل در جمهوری اسلامی پاکستان به سرعت در حال افزایش است. در کشوری که ۹۷ درصد جمعیت آن مسلمان‌اند این امر برای بسیاری تعجب‌آور است.
در دیگ‌های مسی قدیمی بیر ماری (Murree)، خانه بیرسازی ملی پاکستان سالانه ۱۰ میلیون لیتر بیر تولید می‌شود. این کارخانه با شعار تبلیغاتی "ماری با کاری" (Murree with a Curry!) یکی از پردرآمدترین کارخانه‌های این کشور است.
صدها تن ویسکی و جین در زیرزمین‌های مجهز به دستگاه‌های تهویه هوا به دور از آفتاب سوزان نگهداری می‌شوند.
فروش الکل در کشور مسلمان و چاینوش پاکستان به سرعت در حال گسترش است. و این در مورد همه نوشابه‌های الکلی صادق است، چه برای بیر که در ساختمان آجری کارخانه ماری، روبروی ستاد ارتش قدرتمند پاکستان در راولپندی تولید شده یا برای شرابی که مخفیانه در تاریکی اتاق خواب خانه‌ای جا افتاده.

Measuring Alcohol - اسپوتنیک افغانستان
در فضا الکل کشف شد

برای کسانی که به اندازه کافی با جمهوری اسلامی پاکستان آشنا نیستند شاید این امر که الکل در کشوری که ۹۷ درصد جمعیت آن مسلمانند به شکل صنعتی و در مورد شرکت ماری به طور خاص، به شکل علنی تولید می‌شود، تعجب‌آور باشد.
اما گرچه نوشیدن الکل بر مسلمانان پاکستانی نیز حرام است، باده‌نوشان پاکستانی از حق مصرف الکل اقلیت‌های اغلب مسیحی و هندوی این کشور استفاده می‌کنند. با وجود این‌ که تنها ۳ میلیون نفر از جمعیت پاکستان می‌توانند قانونی باده بنوشند، سه کارخانه بیر سازی این کشور می‌بایست بی‌وقفه برای رفع عطش مشتاقان به شراب در این کشور کار کنند.
هر قوطی بیر ماری به قیمت ۳ دالر در بازار رسمی پاکستان به فروش می‌رسد. با توجه به این ‌که درآمد متوسط در پاکستان حدود ۱۳۰ دالر است در واقع اغلب خریداران محصولات این شرکت مسلمانان مرفه این کشورند که آماده شکستن قانون‌اند.
به گزارش دویچه ویله, قیمت‌ها در بازار سیاه چند برابر است. برای مثال یک شیشه جین کارخانه ماری به دو برابر قیمت بازار رسمی (۲۰ دالر) به فروش می‌رود. این در حالی است که فروشندگان بازار سیاه در بیشتر موارد محتویات این شیشه‌ها را رقیق می‌کنند.
تولید الکل بدون اثرات خماری در کوریای شمالی - اسپوتنیک افغانستان
تولید الکل بدون اثرات خماری در کوریای شمالی

اما بسیاری هم به دلیل کیفیت متغیر محصولات موجود در بازار سیاه به سراغ ساخت "شراب خانگی" رفته‌اند. حسن، یک شهروند پاکستانی برای این کار ده‌ها لیتر آب انگور می‌خرد و برای ساخت شراب خانگی آن را با شکر و مخمر مخلوط می‌کند. او می‌گوید: فرایند بسیار ساده‌ای است. تنها موردی که اهمیت زیادی دارد رعایت بهداشت است. درست کردن و نوشیدن شرابی که خود آدم درست کرده با دوستان، سرگرمی لذت‌بخشی است.
مجازات این سرگرمی هم البته در پاکستان۸۰ ضربه شلاق است. اما این مجازات هرگز اجرا نشده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала