تعداد زیاد از مهاجرین علاقمند اشتراک در انتخابات آلمان نیستند

© Fotolia / VanderWolf ImagesЗдание Бундестага в Берлине
Здание Бундестага в Берлине - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اکنون جنبش پگیدا و حزب "ای. اف. دی. که در برنامۀ حزبی خود مسلمانان را بدنام می کند، روی کار آمده اند

امام مسجد در برلین مسلمانان را به اشتراک در انتخابات پیشرو فرا می خواند.او در سخنرانی اش در منبر این مسجد از ۱۵۰۰ نمازگزار خواست تا با این کار تا حدی از پیشرفت احزاب و جنبش های مخالف مسلمانان در انتخابات جلوگیری کنند.
به گزارش دویچه ویله, مسجد دارالسلام در ناحیۀ "نوی کولن" برلین، که شمار زیاد باشندگان آن پیشینۀ مهاجرت دارند، موقعیت دارد. امام صبری، متولد تونس، ۲۷ سال پیش به آلمان آمده است. او می گوید که در آلمان شاهد تغییر یک موضعگیری عمومی در برابر مسلمانان است: اکنون جنبش پگیدا (اروپاییان میهن پرست علیه اسلامی شدن غرب) و حزب "ای. اف. دی." یا "بدیل برای آلمان"، که در برنامۀ حزبی خود مسلمانان را بدنام می کند، روی کار آمده اند.
صبری می افزاید: اگر آنها به قدرت برسند، قوانینی را به تصویب می رسانند که با آن مسلمانان را به حاشیه بکشانند. بنابرین ما به این فکر افتادیم که به عنوان مسلمان کاری بکنیم که چنین چیزی اتفاق نیفتد.
نظرپرسی ها نیز نشان داده اند که هراس این امام بیجا نیست. به اساس این نظرپرسی ها طور مثال اگر در ماه گذشته انتخابات پارلمانی در برلین برگزار می شد، حزب "بدیل برای آلمان" با بدست آوردن ۱۴ درصد مجموع آراء، سومین حزب قوی در این انتخابات می بود؛ چنانچه در ایالت میکلنبورگ فورپومرن همین مسأله اتفاق افتاد و این حزب ۲۰ درصد آراء را در آن ایالت بدست آورد.

افغانستان حاضر است پناهجویان افغان اخراجی از آلمان را بپذیرد. - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان حاضر است پناهجویان افغان اخراجی از آلمان را بپذیرد.

اما صبری نمی خواهد که این حزب در برلین نیز چنین موفقیتی کسب کند. از همین رو این امام کمپاینی را راه اندازی کرده است که با آن در برابر آنچه او و دیگران به عنوان "حس بی تفاوتی سیاسی" گستردۀ مسلمانان می خوانند، مبارزه کند.
صبری و اعضای تیم اش در آن نواحی برلین که باشندگان بیشتر عرب و یا عربی نژاد دارند، پلاکات های را نصب کرده اند که در آن، به زبان های آلمانی و عربی، انتخابات مجلس سنا به تاریخ ۱۸ سپتمبر امسال یادآوری شده است. صبری در مسجد دارلسلام در این رابطه موعظه کرد و افزون بر آن به دو نشست در این مسجد فراخواند: اولی یک نشست معلوماتی با یک نمایندۀ مرکز ایالتی برلین برای آموزش سیاسی بود، که در آن به همه پرسش های عملی پاسخ داده شد، طور مثال اینکه آیا کسی می تواند در اتاقک رأیدهی یک همراه با خود داشته باشد، یا خیر.
آنگلا مرکل - اسپوتنیک افغانستان
مرکل: مهاجران غیرقانونی باید آلمان را ترک کنند

گردهمآیی دومی یک نشست غیر رسمی با سیاستمداران شش حزب مختلف بود، که به تاریخ ۱۸ سپتمبر امسال به انتخابات می روند. در این نشست نیز به سؤالات پاسخ داده شد. نمایندۀ حزب "بدیل برای آلمان" در آخرین دقایق از اشتراک در این نشست خودداری کرد.
شمار قابل توجهی باشندگان برلین با پیشینه مهاجرت، که واجد شرایط رأیدهی اند، آنقدر علاقمند اشتراک در انتخابات نیستند، از همین رو امام محمد طه صبری و یاران اش، برای معتقد ساختن این افراد برای رفتن به پای صندوق های رأی، مبارزۀ دشوار و مستمری را در پیش دارند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала