سفر غنی به هند و وعده کمک یک میلیار دالری

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، به دعوت رسمی نارندرا مودی نخست وزیر هند، صبح امروز کابل را به قصد دهلی جدید ترک کرد.

آقای غنی در این سفر دو روزه با نارندرا مودی نخست وزیر، پراناب موکرجی رییس جمهور و شماری دیگری از مقام‌های دولت هند و همچنین تاجران، سرمایه‌گذاران و دانشجویان افغان در آن کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

اشرف‌غنی در حاشیه این سفر در انستیتوت مطالعات و تحلیل‌های دفاعی هند در جمعی از جنرالان، سفرای متقاعد، استادن و دانشجویان نیز سخنرانی کرده و دیدگاه افغانستان را در رابطه به مبارزه با تروریزم و افراطیت بیان خواهد کرد.

در این سفر رییس جمهور افغانستان را صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت و نادر نادری مشاور ارشد رییس جمهور همراهی می‌کنند.
جزییات بیشتری در مورد هدف اشرف‌غنی به هند بیان نشده اما نادر نادری می‌گوید که هند برای مرحله دوم کمک‌های انکشافی‌اش به افغانستان، وعده پرداخت یک میلیارد دالر داده است. آقای نادری در صفحه رسمی فیسبوک خود می‌نویسد: «هند به درخواست ريس جمهورى براى مرحله دوم كمك‌هاى انكشافى هند براى كشور، يك ميليارد دالر براى پروژه‌هاى انكشافى افغانستان كمك مالى مي‌نمايد. اين به معنای اين‌كه هر هندوستانى به مبلغ تقريبا يك دالر براى افغانستان كمك كرده‌اند. دوست واقعى اين است.»

هند از جمله بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان منطقه‌ای افغانستان است. این کشور تاکنون چند پروژه مهم و زیربنایی را در افغانستان تمویل و به پایان رسانده است. همچنین هند تاکنون در بخش نظامی نیز کمک‌های زیادی کرده و از جمله چند فروند هواپیمای نظامی به افغانستان تحویل داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала