ابزرا تفکیک تروریستها در سوریه

© AFP 2023 / Abbas Momaniجون کری ، وزیر امور خارجه آمریکا
جون کری ، وزیر امور خارجه  آمریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جان کری:ابزار لازم برای تفکیک تروریستها از معارضان سوری را داریم

جان کری وزیر خارجه آمریکا با ادعای دراختیار داشتن ابزارهای تفکیک تروریستها از به اصطلاح مخالفان میانه رو مدعی شد که شکست آتش بس در سوریه درگیری های قومی میان سنی ها، شیعیان و ایران را به دنبال دارد.

وزیر خارجه آمریکا از در اختیار داشتن ابزارهای لازم توسط کشورش برای تفکیک میان به اصطلاح مخالفان میانه رو و تروریست های نزدیک به القاعده در سوریه خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا امروز در مصاحبه با «اِن پی آر» در این باره گفت: به گونه ای که ما آنها را از یکدیگر جدا می کنیم و به نحوی که ما از مواضع دقیق هر یک از گروه ها اطلاع داریم، می توانیم بگویم که مطمئناً درباره النصره سخن می گویم نه درباره مخالفان دولت سوریه.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با اذعان به این که ترکیه، قطر و عربستان سعودی حامیان مالی گروه های مخالف دولت در سوریه به شمار می آیند؛ از این کشورها خواست تا گروه های تحت حمایت خود را به سوی احترام به آتش بس توافق شده در این کشور سوق دهند.

واو افزود: شکست در مذاکرات صلح ممکن است به تشدید منازعات قومی قبیله ای در خاورمیانه منتهی شود. اگر نتوانیم با توقف درگیری ها؛ در گام بعد طرفین را به پای میز مذاکره بیاوریم، درگیری ها به نحو چشمگیری ادامه خواهد یافت.

وی مدعی شد: در این صورت درکیری های قومیِ بالقوه فزاینده ای در منطقه ایجاد خواهد شد؛ میان سنی ها، شیعیان، ایران. ممکن است باریکه هایی عموماً در مناطق اَکراد ایجاد شود، یا مناطقی از سنی های افراطی تشکیل گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: اگر توافق آتش بس کنونی تنها به مدت 7 روز ادامه یابد؛ روسیه و آمریکا می توانند به تشکیل مرکز اجرای توافق مبادرت ورزند. این مرکز می تواند میان گروه های تروریستی و معارضین دولت سوریه تمایز لازم را به وجود آورده و سپس در گام آخر می توانیم حملات خود را به صورت هدفمند عیله تروریست ها در نقطه تجمع مشخص شده آن ها به انجام رسانیم.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با نادیده گرفتن قوانین بین المللی درباره حق حاکمیت دولت های مستقل تأکید کرد: البته در آن صورت نیروی هوایی روسیه باید در نقاط دیگری فراتر از مناطق مورد عملیات مشترک آمریکا و روسیه به عملیات های خود بپردازد.

لازم به ذکر است، رسانه های جمعی چهار روز پیش از توافق میان وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه پیرامون توافق آتش بس در سوریه خبر دادند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала