غنی: تروریزم تهدید میان مدت برای تمام منطقه است

© Photo / ارگغنی: تروریزم تهدید میان مدت برای تمام منطقه است
غنی: تروریزم تهدید میان مدت برای تمام منطقه است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان که در هند به سر می‌برد، با سخنرانی در جمعی از جنرالان و سفرای متقاعد، استادان و دانشجویان آن کشور در انستیتوت مطالعات و تحلیل‌های دفاعی هند، از تروریزم به عنوان تهدید میان مدت برای تمام کشرهای منطقه نام برد.

وی تاکید کرد که برای از بین‌بردن تهدیدهای مشترک، نیاز است تا کشورهای منطقه با استفاده از یک راهکار مشخص مبارزه مشترک داشته باشند.

رییس جمهور غنی گفت که جنگ جاری در افغانستان داخلی نیست بلکه جنگی است که از سوی دیگران تحمیل شده است.
اشرف‌غنی در سخنرانی خود گفت: «نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در خط مقدم مبارزه علیه تروریزم قرار دارند و با شجاعت و دلیری علیه آنها می‌جنگند.»
رییس جمهور افغانستان می‌افزاید که تروریزم خوب و بد وجود ندارد و نه هم قوم، زبان و مذهب را می‌شناسد. به گفته او، تروریستان به هیچ دین و قانون احترام ندارند. وی گفت: «تروریستان از دین مقدس اسلام برای رسیدن به اهداف شوم شان منحیث ابزار استفاده می‌کنند.»

اشرف‌غنی به روابط میان افغانستان و هند نیز اشاره کرده می‌گوید که روابط این دو کشور براساس منافع و اصول استوار است.
وی افزود: «مناسبات ما به زیان هیچ کس نیست و نه هم کسی از روابط میان هند و افغانستان احساس ترس و نگرانی داشته باشد.» اشرف‌غنی همچنین تاکید کرد: «روابط افغانستان و هند نسبت به هر زمان دیگر بسیار نزدیک شده است و این دو کشور از طریق همکاری‌های دو جانبه، مردمان دو کشور را بیشتر از پیش نزدیک ساخته و همدردی آنان را بیشتر ساخته است.»

اشرف‌غنی همچنین در دیداری با پرتاب موکرجی رییس جمهور هند، از کمک‌های دهلی جدید به افغانستان ابراز قدردانی کرده گفت که افغانستان و هند دو دوست می‌باشند.
آقای غنی با اشاره به وعده کمک یک میلیارد دالری هند به افغانستان گفت: «یک بخش این کمک در زمینه بهبود کیفیت تعلیمات حرفوی و عودت باعزت مهاجرین به وطن به مصرف خواهد رسید.»

در همین‌حال، رییس جمهور هند می‌گوید که کشورش به عنوان یک دوست خوب همیشه در کنار افغانستان باقی می‌ماند.

اشرف‌غنی در دیدارش با رییس جمهور هند، از سرمایه‌گذاران آن کشور خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. به گفته آقای غنی،‌ موقعیت استراتژیک افغانستان از نگاه سرمایه‌گذاری برای تمام کشورهای منطقه مفید و موثر است.

رییس جمهور غنی گفت: «نسبت به هر زمان دیگر، شرایط بهتر همکاری‌های اقتصادی منطقوی مساعد شده است و مثال خوب آن پروازهای انتقال اموال تجارتی از افغانستان به هندوستان می‌باشد که در هر هفته سه مرتبه صورت می‌گیرد.»

اشرف‌غنی روز گذشته در راس یک هیات عالی رتبه به هند رفت. این سفر بنابه دعوت رسمی نارندرا مودی نخست وزیر هند صورت گرفته است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала