سال ۲۰۱۶- سال دشوار برای افغانستان

© Sputnik / Zuhal Sarhadافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بدون صلح، افغانها به شکل مداوم رنج خواهند برد و رشد اقتصادی و رفاه هیچ گاه تحقق نخواهد یافت

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژۀ دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان در یک نشست درشورای امنیت گفت که "بسیار ضروری است تا راه برای صلح را با قاطعیت و جدیت جستجو کرد، زیرا جنگ تمام منابع را که میتواند در انکشاف افغانستان و کمک به مردم مصرف گردد ، به انحراف میکشاند. "
وی که ریاست هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) رانیز بدوش دارد، گفت:"همانطوری که من به وضعیت کنونی افغانستان نگاه می‌کنم، فرصت و امید را می‌بینم، اما چالش‌های بزرگی نیز موجود است."
وی درباره کنفرانس آینده بروکسل سخن گفت، که برای دولت افغانستان زمان و موقع را فراهم می‌سازد تا برای ثبات و خود کفایی تلاش‌های بیشتری را انجام دهد.
وی افزود: "دولت افغانستان باید ازین فرصت استفاده نماید." وی همینگونه اشاره نمود که راهی را باید دریافت، تا برای مدت طولانی ثبات دولت را یقینی سازد."
اما وی هشدار داد، به عنوان یکی از کشورهای وابسته به کمک های جهانی، برای افغانستان دشوار خواهد بود که در موجودیت جنگ به خود کفایی و اعتماد به نفس دسترسی پیدا کند.
وی اضافه کرد: "ازینرو صلح یک ضرورت است."
وی تصریح کرد که مانند پیشرفت برنامه اصلاحات دولت، بسیاری از تحولات مثبت در این کشور در جریان است که در آن مبارزه با فساد و افزایش عایدات شامل است.
به گزاش طلوع نیوز, با در نظرداشت تعهدات به حفظ سطح فعلی کمک های امنیتی، وی به نشست وارسا به عنوان نشانه‎ای از حمایت قوی جامعۀ بین المللی اشاره کرد و کنفرانس آینده بروکسل را برای افغانستان یک فرصت خواند تا از تعهدات دوامدار مالی تمویل کننده گان الی سال ۲۰۲۰ بهره ببرد.
وی گفت: " موفقیت در بروکسل گام مهم دیگری برای افغانستان به سمت خود کفایی و اعتماد به نفس خواهد بود."

رهبران افغانستان و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان جنگ های منظم را در افغانستان شدت داده

در جریان سخنانش در بارۀ وضعیت امنیتی افغانستان، نماینده سازمان ملل سال ۲۰۱۶ را یک سال دشوار دیگر برای کشور خواند، که جنگ به شدت ادامه داشته و تأثیرات ناگواری را بر افراد ملکی بر جاگذاشته است.
وی گفت: " من باید گزارش دهم، که سال به سال رقم تلفات غیرنظامیان بلند می‌رود، که این روند در قبال کودکان صراحت دارد، تلفات ایشان ۱۸ در صد ازدیاد یافته و در شش ماه اول سال به تعداد ۳۸۸ طفل کشته شده اند."
وی در ادامه در رابطه به شمار افراد که به تازگی توسط جنگ بیجا شده اند معلومات داد، به شمول ازدیاد در شمار خانواده های افغان که در این اواخر از پاکستان عودت نموده اند.
او گفت: " اگر روند فعلی ادامه یابد، افغانستان باید به نیازهای حداقل یک میلیون نفر که در حال حرکت هستند پاسخ بگوید که بر مشکلات خدمات صحی و دیگر خدمات که از قبل به چالش مواجه اند، افزوده خواهد شد."
در رابطه به دولت وحدت ملی و تنش ها میان دو رهبر، گفت، باید راهی را از طریق سازش واقع بینانه و قابل انعطاف سراغ نمود.
Afghanisatn افغانستان Афганистан - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان در فهرست کشورهای قربانی هراس‌افگنی

وی تأکید کرد: "رهبران باید به مردم افغانستان و جامعۀ بین المللی نشان دهند که آنها می‌توانند به گونۀ موثر حکومت کنند."
او گفت که جامعۀ بین المللی عمیقأ به حمایت از دولت وحدت ملی متعهد است، و می‌تواند با ادامه ثبات دوامدار و موثریت بیشتر متعقد گردد.
در پایان سخانش وی بار دیگر گفت که صلح یک ضرورت است.
وی گفت: "بدون صلح، افغانها به شکل مداوم رنج خواهند برد و رشد اقتصادی و رفاه هیچ گاه تحقق نخواهد یافت."
وی از رییس اجراییه و رییس جمهور خواست تا با هم کنار بیایند و برای افغانستان یک صلح دایمی را جستجو کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала