کوشش ها برای رفع اختلافات بین حزب جمعیت اسلامی و حزب اسلامی در افغانستان

© AFP 2023صلاح الدین ربانی
صلاح الدین ربانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که مذاکرات صلح دولت کابل و حزب اسلامی حکمتیار ادامه دارد، دو مذاکره کننده حزب جمعیت اسلامی و حزب اسلامی افغانستان با یکدیگر در مورد مسائل مختلف دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، «سید ابراهیم عماد» از حزب جمعیت اسلامی و «محمد امین کریم» از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها این دیدارها دو هفته قبل در حالی صورت گرفته است که مذاکرات صلح دولت کابل و حزب اسلامی حکمتیار ادامه دارد و قرار است بزودی تفاهمنامه صلح به امضای دو طرف برسد.
«محمد امین کریم» رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی حکمتیار در فیسبوک خود نوشته است که این دیدار برای حل اختلافات این دو حزب انجام شده است.
همچنین به گفته امین کریم، در این دیدار در مورد مذاکرات صلح افغانستان و ایجاد کمیته مشترک حزب جمعیت اسلامی و حزب اسلامی حکمتیار تاکید شده است.
«عطامحمدنور» سرپرست ولایت بلخ در شمال افغانستان اواسط هفته گذشته اعلام کرد که حزب جمعیت اسلامی از توافقنامه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و دولت کابل اعلام حمایت می‌کند.
وی افزود که بجز چند مورد، حزب جمعیت این موافقتنامه را تایید می‌کند تا اجرایی شدن آن، سبب امنیت و ثبات افغانستان شود.
قرار بود روز جمعه گذشته توافقنامه نهایی صلح میان دولت کابل و حزب اسلامی به امضا برسد.
«امین کریم» رئیس هیئت مذاکره‌کننده حزب اسلامی حکمتیار گفته بود که توافقنامه صلح با حکومت وحدت ملی افغانستان نهایی شده و دو طرف در خصوص متن توافقنامه توافق کردند.
کریم گفته بود که اگر اختلافات درونی حکومت وحدت ملی افغانستان نبود، توافقنامه امضا می‌شد.
از سوی دیگر، سایت خبری «روهی» گزارش داده است که باوجود نهایی شدن توافقنامه صلح میان دولت و حزب اسلامی، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان با امضای این توافقنامه مخالفت کرده است.
حزب جمعیت اسلامى افغانستان به‌رهبری «صلاح‌الدین ربانی» وزیر امور خارجه کنونی این کشور با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که حزب جمعیت اسلامى افغانستان ضمن حمایت از مذاکرات صلح این کشور، از اعلام آمادگى حزب اسلامى به‌رهبرى گلبدین حکمتیار استقبال می‌کند و از طالبان نیز می‌خواهد که به این روند بپیوندد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала