آمادگی افغانستان برای بازگشت مهاجرین از پاکستان

© AP Photo / Hoshang Hashimiآمادگی افغانستان برای بازگشت مهاجرین از پاکستان
آمادگی افغانستان برای بازگشت مهاجرین از پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با افزایش رقم مهاجرین بازگشت کننده از پاکستان، مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند که برای بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان آمادگی کامل دارند و برنامه‌های مشخصی برای رسیدگی به مهاجرین رویدست گرفته شده است.

این مقام‌ها می‌افزایند که افزایش کمک‌ها و توزیع زمین برای ساخت سرپناه به مهاجرین بازگشت کننده از پاکستان از جمله برنامه‌های مهم دولت است.

پس از افزایش تنش‌های سیاسی میان دولت‌های افغانستان و پاکستان و به ویژه برخوردهای نظامی میان نیروهای دو کشور در تورخم، فشارها بالای مهاجرین افغان در پاکستان بیشتر شد. پاکستان از جمله مهم‌ترین میزبان مهاجرین افغان به شمار می‌رود. آن طوری که مقام‌های مسوول می‌گویند، در این کشور نزدیک به سه میلیون مهاجر افغان زندگی می‌کنند و یک و نیم میلیون نفر از این مهاجرین دارای کارت اقامت قانونی و متباقی فاقد مدرک اقامت هستند.

مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند که دولت پاکستان با وارد کردن فشار بر مهاجرین افغان در آن کشور،‌ می‌خواهد دولت افغانستان را تحت فشار قرار دهد. اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، معتقد است که مهاجرین افغان از روی مجبوریت و فشارهایی که از سوی دولت پاکستان بالای شان وارد شده است، تصمیم به بازگشت گرفته‌اند.

آقای غنی که به تاریخ نهم ماه جاری میلادی با اوین جینکینس نماینده خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان در ارگ ریاست جمهوری دیدار و گفتگو داشت، افزود که مهاجرین افغان بخاطر فشارهای موجود و تهدیدها خسته شده‌اند و می‌خواهند به افغانستان بازگشت نمایند. آقای غنی گفت که دولت افغانستان برای بازگشت آبرومندانه مهاجرین افغان از پاکستان اقدامات خاصی را روی دست گرفته و همچنین از جامعه جهانی نیز انتظار دارد تا در این زمینه دولت افغانستان را کمک و همکاری نماید.

در این دیدار، اوین جینکینس گفت که روند بازگشت مهاجرین افغانستان از پاکستان سرعت پیدا می‌کند و مقام‌های دولت پاکستان می‌خواهند تا اکثریت مهاجرین افغان تا پایان امسال کشورشان را ترک کنند.

در همین‌حال، وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گوید که پانزده وزارت خانه در کنار چند اداره مستقل روی برنامه رسیدگی به مهاجرین بازگشت کننده از پاکستان کار می‌کنند.

حفیظ‌الله میاخیل از مشاوران وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، می‌گوید که از آغاز سال تاکنون نزدیک به دوصد هزار تن از مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان برگشته‌‌اند. آقای میاخیل افزود که بیشتر این مهاجرین به داوطلبانه برگشته‌اند. وی تاکید کرد که دولت افغانستان بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان را در اولویت کاری خود قرار داده و برای تشویق این مهاجرین برای بازگشت، کمپاینی را نیز راه‌اندازی کرده بود. او تاکید کرد که برای رسیدگی به مهاجرین بازگشت کننده از پاکستان برنامه‌های مشخصی رویدست گرفته شده است. آقای میاخیل گفت: «حکومت در این اواخر که آمار عودت بالا رفت، یک پلان آمادگی عودت را تهیه کرده که براساس آن پلان مشترک ما با نهادهای ملی و بین‌‌المللی، کارهای آن از سوی رییس جمهور نهایی و تصویب شده و بودجه هم برای عملی کردنش در نظر گرفته شده است. کارهای عملی این برنامه در روزهای نزدیک از ولایت ننگرهار آغاز می‌شود.»

مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان همچنین افزود: «رییس جمهور پانزده وزارت و هفت اداره مستقل را که در چوکات کمیسیون عالی مهاجرت کار می‌کنند، هدایت داده تا آمادگی کامل برای عودت‌کنندگان داشته باشند و به همین منظور برنامه هایی را تهیه کردیم تا به خوبی از این‌ها پذیرایی شود.»

در همین‌حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان از تلاش دولت پاکستان برای اخراج مهاجرین افغان از آن کشور شدیدا انتقاد کرده می‌گویند که براساس اصول بین‌المللی باید مهاجرین به صورت داوطلبانه عودت نمایند.

انجنیر صاحب‌خان از اعضای مجلس نمایندگان، برخوردهای اخیر دولت‌های پاکستان و ایران با مهاجرین افغان در این دو کشور را غیرانسانی توصیف کرده گفت که بازگشت مهاجرین باید داوطلبانه باشد. شینکی کروخیل دیگر عضو مجلس نمایندگان نیز از برخوردها با مهاجرین افغان در ایران و پاکستان شدیدا انتقاد کرده می‌گوید: «مهاجرین افغان مانند دیگر انسان‌ها صاحب حقوق و کرامت انسانی هستند که باید به آنان احترام گذاشته شود و مانند پناهندگان در دیگر کشورها با آنان برخورد درست صورت بگیرد. ورنه نمی‌دانم که چطور می‌توانند ادعا بکنند که مسلمان هستند و می‌خواهند یک رابطه حسنه با مملکت ما داشته باشند.»

براساس آمار وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، افغانستان هنوزهم بیشترین مهاجر را در دنیا دارد. هم اکنون بیش از هفت میلیون و 234 هزار تن از شهروندان افغان در مهاجرت به سر می‌برند. نزدیک به سه میلیون مهاجرین افغان در پاکستان و 2.4 میلیون دیگر در ایران به سر می‌برند. همچنین از سال 2001 به این طرف، شش میلیون نفر از مهاجرین افغان بازگشت کرده‌‌اند. همین طور بیش از یک میلیون نفر دیگر در نتیجه جنگ‌ها و حوادث طبیعی از مناطق اصلی خود بی‌جا شده‌اند.

روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان در حالی شدت می‌گیرد که فصل سرما در افغانستان در حال نزدیک شدن است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала