کمیسیون انتخابات در باره حوزه‌های انتخاباتی تصمیم‌ می‌گیرد

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: مقام‌های دولت افغانستان پس از بحث‌های جنجالی در مورد قانون انتخابات و توشیح این قانون توسط رییس جمهور، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری در باره حوزه‌های انتخاباتی را به کمیسیون انتخابات واگذار کرده‌اند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، با اعلام این خبر می‌گوید که هرچند بحث‌های حقوقی و تخنیکی زیادی در باره طرح تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی صورت گرفته، اما تصمیم‌گیری در این باره به کمیسیون انتخابات واگذار شده است. به گفته آقای دانش، کمیسیون انتخابات مسوولیت دارد تا براساس سه معیار مشخص در باره حوزه‌های انتخاباتی تصمیم بگیرد.

معاون دوم ریاست جمهوری در بیانیه‌ای می‌گوید: «در باره حوزه‌های انتخاباتی نیز دیدگاه‌ها و طرح‌های مختلف مورد بحث قرار گرفت که یکی از آن‌ها نظام تک کرسی بود. اما سرانجام پس از بحث‌ها و مذاکرات طولانی تخنیکی و حقوقی که چند هفته را در بر گرفت و با توجه به این که تصمیم گیری در این مورد، نیاز به فرصت کافی و بیشتر دارد و مشوره‌ها و گفتگوهای بیشتری را ایجاب می‌کند، تصمیم بر این شد که در این مورد در متن قانون، صلاحیت کامل به کمیسیون مستقل انتخابات داده شود تا مطابق به ماده 83 قانون اساسی و بر اساس سه معیار، رعایت تناسب نفوس، تامین نمایندگی عمومی و تامین نمایندگی عادلانه حوزه‌های انتخاباتی را تعیین نماید.»

به گفته سرور دانش، کمیسیون مستقل انتخابات پس از ایجادش مسوولیت دارد تا در مدت سه ماه از طرز تطبیق این معیارها در حوزه‌های انتخاباتی در نتیجه مشوره با با نهادها و افراد مسوول طرح مشخصی تهیه و به کابینه گزارش دهد. پس از آن کابینه در باره طرح کمیسیون انتخابات تصمیم خواهد گرفت. آقای دانش تاکید کرده که با آغاز روند اصلاحات انتخاباتی کار کمیته گزینش نیز آغاز شده و زمینه برای اعلام تقویم انتخاباتی مساعد می‌شود.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала