افسانه های عربی: قصه موفقیت زنان معاصر مشرق زمین

© AP Photo / KEVORK DJANSEZIANمنهدس مشهور عربی ضحا حدید
منهدس مشهور عربی ضحا حدید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زنان مشرق زمین اکثراً در فهرست مترقی ترین زنان جهان قرار می گیرند. کدام نمایندگان جنس لطیف کشورهای شرق را میتوان با اطمینان یکی از بانفوذترین زنان د رجهان خواند؟

دینه عبدالعزیز شاهدخت عربستان سعودی
همسر شهزاده ولیعهد عربستان سعودی دینه عبدالعزیز — نماینده تیپیک مشرق زمین نمی باشد. او موهای کوتاه دارد، سر خود را با دستمال نمی پوشاند، از همه نمایشات مود دیدن میکند، با کمال میل با عکاسان به سبک ستریت ستایل عکس می گیرد، در الریاض و دوحه بوتیک ها دارد. شاهدخت مدت زمان طولانی یکجا با همسرش در نیویارک به سر می برد، ولی در سال 2004 به عربستان سعودی برگشت. دینه عبدالعزیز برعلاوه بیزنس شخصی فعالانه مصروف فعالیت های ژورنالیستی می باشد: او ستون را در سایت بانفوذ Style.com که در مطبعه Condé Nast در خزان سال گذشته به آن لاین پلتفورم Vogue Runway مبدل ساختند، پیش می برد. سر از خزان سال 2016 شاهدخت عربستان سعودی بخش عربی Vogue را رهبری خواهد کرد.
شیخه لیوبنا ال قسیمی
لوبنا ال قسیمی اولین زن در امارات متحده عربی بود که درجه علوم تخنیکی را در خارج بدست آورده است. او اولین نماینده جنس لطیف است که سمت انجنیر — پروگرامیست را در اداره بنادر دوبی کسب نمود. و، بالاخره، ال قسیمی اولین زن در امارت متحده عربی است که رهبری وزارت همکاری بین المللی و انکشاف کشور را بر عهده گرفته است. برعلاوه این، او به خاطر حقوق زنان مبارزه میکند و حکومت را به تخصیص بورس های تحصیلی برای دختران در پاکستان و یمن فرا میخواند.
امال کلونی
همسر 38 ساله جورج کلونی هنرمند مشهور — یکی از وکلای مدافع بسیار موفق در باره حقوق بشر در جهان محسوب میشود. در جمله موکلین او در سال های اخیر جولیان اسنج بنیانگذار WikiLeaks ، یولیه تمیاشینکو صدراعظم سابق اوکراین و محمد ناشید رئیس جمهور اسبق مالدیف شامل بودند. در سال 2015 امال کلونی برای اولین بار در فهرست اعتبارات بانفوذترین زنان عربی راساً مقام دوم احراز نموده بود.
شیخه مازا بنت ناصر ال میسنید
شیخه مازا بنت ناصر را بنام های «ملکه بی تاج» و « گلاب جگری قطر» می نامند. او در سن 18 سالگی همسر دوم شهزاده ولیعهد قطر شد، ولی در آن وقت از این کار احساس خوشی نمی کرد. مازا همسر آینده خود را خوب نمی شناخت و ازدواج به فیصله خسر او صورت گرفت. باوجود این، مازا همسر محبوب حماد بن خلیفه ال تانی گردید. ممکن، به همین سبب به او اجازه مداخله فعال در زندگی اجتماعی و سیاسی قطر داده میشد. مجله Forbes مازا را در فهرست 100 زن بسیار بانفوذ جهان شامل ساخته و کارشناسان میگویند — «زمان مازا فرا رسیده است». در سال 2013 پسر او — تمیم بن حماد ال تانی که او بر ایشان نفوذ بس بزرگ دارد، امیر نو قطر شد.
یک شوق دیگر مازا — مود است. در جمله مارک های دوست داشتنی او — Valentino را میتوان نام برد. همین مارک را در سال 2012 خانواده سلطنتی قطر خریداری کرد. مبلغ خرید را 700 میلیون یورو تشکیل داد. میگویند که معامله با پافشاری ایشان صورت گرفته بود.
ضحا حدید
ضحا حدید که در نتیجه مرگ نابه هنگام به اثر برانشیت در مارچ سال 2016 وفات نمود — مشهورترین زن مهندس در جهان شمرده میشد. او در سال 1950 در بغداد متولد شده بود و در سال 1977 تحصیلات خود را در انجمن مهندسین در لندن به پایه اکمال رساند و دو سال بعد کمپنی مهندسی خود بنام Zaha Hadid Architects بنیانگذاری نمود.
ضحا حدید اولین زن مهندس در جهان بود که به دریافت جایزه نوبل در رشته «مهندسی» — معتبرترین جایزه پریتزکیروفسک — مفتخر گردیده است. اندکی قبل از وفات اولین خانم شناخته شد که به دریافت مدال طلایی انستیتوت مهندسان انگلستان مفتخر گردید. در جمله مشهورترین آثار او تیاتر اوپرا در گوانچژو، مرکز ورزش های آبی در لندن، پل شیخ زاید در ابوظبی و تاسیسات دیگر در تمام جهان شامل می باشند. برعلاوه این، 30 پروژه نو، منجمله پارک تخنیکی در سکولکووا مسکو، توسط بیروی مهندسی او بعد از وفات حدید تحقق خواهند یافت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала