افغانستان از کوریای شمالی خواست تا آزمایشات هسته‌یی را متوقف کند

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: دولت افغانستان ده روز پس از آزمایش‌های هسته‌یی کوریای شمالی واکنش نشان داده و از این کشور خواسته تا این نوع آزمایشات را متوقف کند.

وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به این آزمایشات می‌گوید که این گونه اقدامات باعث بروز تنش‌های بین‌المللی و رقابت‌های غیر سالم تسلیحاتی می‌شود.

در اعلامیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه افغانستان منتشر شده آمده است: «جمهوری اسلامی افغانستان منحیث یک اصل، خواهان یک جهان و منطقه عاری از هر نوع اسلحه کشتار جمعی بوده و یک بار دیگر اعلام می‌دارد که مخالف گسترش سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد. بنابر این، از کوریای شمالی می‌خواهد تا این نوع آزمایش‌ها را متوقف ساخته و با درنظرداشت قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنان رعایت قوانین بین‌المللی آژانس انرژی اتومی در قسمت جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی از طریق مسالمت‌آمیز با جامعه بین‌المللی همکاری نماید.»

وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید که دولت این کشور به حل منازعات منطقه‌یی و بین‌المللی از طریق مذاکرات و گفتگوهای مسالمت‌آمیز دیپلوماتیک تاکید دارد و انتظار دارد تا کوریای شمالی به جای اقدام به آزمایشات هسته‌یی، همکاری موثرتری را از راه مذاکرات سازنده بین‌المللی دنبال کند.

کوریای شمالی روز جمعه، نهم سپتامبر، پنجمین آزمایش هسته‌یی خود را انجام داد. انفجار ناشی از این آزمایش خیلی قوی‌تر از آزمایشات قبلی بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала