چی کسی جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی خواهد بود؟

© East News / Balkis Pressابوبکر البغدادی
ابوبکر البغدادی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با گذشت بیش از دو سال از معرفی ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده گروه تروریستی داعش و اعلام تصمیم او برای ایجاد خلافتی در اراضی وسیع در عراق و سوریه، کشته شدن"ابومحمد العدنانی" مرد شماره دو داعش و مسئول ارشد حملات تبلیغاتی این گروه درماه گذشته، سوال مهم دیگری را درباره آینده داعش مطرح کرد.

 اینکه چه کسی جانشین العدنانی خواهد شد و درنتیجه چه کسی جانشین احتمالی البغدادی خواهد بود؟

به گزارش پایگاه " المونیتور"، ازجمله سرکردگان گروه داعش که احتمال می رود البغدادی آن ها را انتخاب کند، " ترکی البنعلی (معروف به ابوسفیان السلمی) است که متولد سال 1984 و ازیک خانواده ثروتمند است که روابط مستحکمی با خاندان آل خلیفه دارد.

وی تحصیلات علمی خود را در دانشکده مطالعات اسلامی و عربی در دبی گذرانده است؛ ولی عقاید افراطی اش باعث شد که مسئولان اماراتی وی را از کشور خارج کنند و درنتیجه البنعلی مجبور شد که تحصیلات اسلامی خود را در بحرین و لبنان ادامه دهد.

البنعلی درسال 2013 به طور داوطلبانه از بحرین خارج شد و به منظور جذب نیرو برای داعش به لیبی رفت، سپس به مرکز الخلافه درالمشرق منتقل و مفتی اعظم این گروه شد.

پس از شروع حملات ارتش امریکا به مواضع داعش در سرت در اول اگوست گذشته و قبل از کشته شدن العدنانی در 29 اگوست، البنعالی به سوریه بازگشت.

البنعلی از شاگردان سلمان العوده (مبلغ سعودی وابسته به جنبش الصحوه) و نیز از شاگردان ابومحمد المقدسی (رهبر معنوی ابومصعب الزرقاوی) بود.

وی که مفتی داعش نیز بود، مشکلات زیادی برای مسئولان امنیتی بحرین ایجاد کرد، مسئولان آل خلیفه تحرکات و تماس های وی را زیر نظر داشتند؛ ولی از اتخاذ تصمیمات سخت علیه وی درچارچوب راهبردی برای بیرون راندن عناصر داعش از کشور امتناع کردند.
وزیر کشور بحرین جون گذشته از سلب تابعیت البنعلی به همراه 71 بحرینی دیگر به اتهاماتی شامل وابستگی به گروه های تروریستی جنگجو درخارج از کشور خبر داد.

علاوه بر بحرین، البنعلی از ورود به برخی دیگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز منع شد.

در ماه جون، البنعلی و برادرش " عبدالله مبارک البنعلی (که مسئولان بحرینی وی را اپریل گذشته در حال تلاش برای خروج از کشور با گذرنامه فردی دیگر بازداشت کردند) به همراه 22 نفر دیگر به اتهام تلاش برای تشکیل شاخه ای از داعش در بحرین در دادگاه کیفری این کشور مورد محاکمه قرار گرفتند.

مساله نگران کننده برای مسئولان بحرین و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، این است که این عناصر جوان تهدیدات خود را عملی کنند و با بازگشت به سرزمین مادری خود در شبه جزیره عربی ، خشونت هایی را که داعش به آن ها تعلیم داده است، اجرایی کنند.

واقعیت این است که سفر ملک حمد بن عیسی آل خلیفه به آنکارا در ماه گذشته فقط بریا اعلام همبستگی منامه به آنکارا بعد از حوادث 15 جون نبود، بلکه با هدف تقویت همکاری های دوجانبه در زمینه مسائل مربوط به تروریسم بود.

البنعلی با فعالیت در شبکه های اجتماعی به دنبال جذب شمار بیشتری از جوانان اسلام گرا به منظور ملحق شدن آنان به داعش است و از جمله دیگر نزدیکان وی که به داعش پیوسته اند، "محمد عیسى البنعلی" مسئول سابق پولیس بحرین است که سرکرده داعش شده است.

وی در نواری ویدیویی که داعش برای تبلیغ برای این گروه تهیه کرده بود، به همراه پنج بحرینی دیگر وابسته به داعش، درحال راه رفتن در ساحل رود فرات بودند و از اعضای خانواده شان در بحرین می خواستند که انتخابات پارلمانی امسال را تحریم کنند و به دنبال " ماموریت شریف خود " برای " پاکسازی عراق" بروند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала