زندانیان: در ایران به پرونده‌های‌ما به‌گونۀ عادلانه رسیده‌گی نشده‌است

© Fotolia / Sakhorn38Заключенный за решеткой
Заключенный за решеткой - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از زندانیان و برخی از بسته‌گان شان از حکومت می‌خواهند که هر زندانی را به ولایت اصلی‌شان انتقال دهند

زندانیان افغان که از زندان‌های ایران به کشورانتقال داده شده‌اند می‌خواهند که پرونده‌های‌شان از سوی نهاد‌های عدلی و قضای کشور دوباره بررسی شوند.
این زندانیان که تعداد شان به ۱۹۷ تن می‌رسد، اکنون در زندان هرات هستند. آنا می‌گویند که در ایران به پرونده‌های‌شان به‌گونۀ عادلانه رسیده‌گی نشده‌است.
شیرآقا، زندانی، می‌گوید: «ما از لوی‌سارنوالی و رییس‌جمهور خواهش‌مندیم که ما را مورد عفو قرار دهد و پرونده‌های مان را دوباره بررسی کنند.»
عبدالغریب، زندانی، می‌گوید: «من ۱۱ سال زندانی بوده‌ام وخانواده‌ام بسیار رنج کشیده‌اند. هیچ چیزی به من و خانواده‌ام نمانده‌است. خواست من از حکومت این است که پروندۀ مرا دوباره بررسی کند؛ چون در ایران قانون دیگری است و در افغانستان قانون دیگر.»

یک تعداد زندانی افغان در ایران، ادامه حبس خود را در افغانستان می‌گذرانند - اسپوتنیک افغانستان
یک تعداد زندانی افغان در ایران، ادامه حبس خود را در افغانستان می‌گذرانند

شماری از بسته‌گان و اعضای خانواده‌های این زندانیان پس‌از آن که خبر انقتال آنان به زندان هرات را شنیده‌اند از بخش‌های دوردست کشور به هرات آمده‌اند تا عضو خانوادۀ شان را، که سال‌ها در زندان‌های ایران بوده‌اند، ببینند.
شماری از زندانیان و برخی از بسته‌گان شان از حکومت می‌خواهند که هر زندانی را به ولایت اصلی‌شان انتقال دهند تا خانواده‌های آنان برای دیدن این زندانیان را‌ه‌های دشوارگذر را طی نکنند.
فیض‌محمد، زندانی، می‌گوید: «من از ولسوالی کشم بدخشان استم؛ هنگامی که خانواده‌ام تا هرات به دیدن من می‌آیند با هزاران خطر روبه‌رو می‌شوند. خواست من این است که ما را به ولایت‌های خود مان انتقال دهند و در زندان‌های ولایت‌های مان حبس باقی‌مانده را سپری کنیم.»
طالب جګړه مارانو د امریکایي پوځیانو پر ضد د «پسرلنيو عملیاتو» د پیل اعلان وکړ - اسپوتنیک افغانستان
106 زندانی به مناسبت عید قربان توسط طالبان آزاد شد

در همین حال، عبدالله عزیزی، مدیر زندان هرات می‌گوید که هر چند شماری از این زندانیان از سوی دادگاه‌های ایران به اعدام محکوم شده‌اند؛ اما اعدام آنان به سپری‌کردن طولانی در زندان مبدل شده‌است.
آقای عزیزی می‌گوید: «شماری از زندانیانی که در میان ۱۹۷ تن به هرات انتقال داده شده‌اند به اعدام نیز محکوم شده بودند؛ اما در جدول‌های که به ما رسیده‌اند نشان می‌دهد که اعدام آنان به حبس‌های طولانی‌مدت مبدل شده‌اند.»
به گزارش طلوع نیوز, این دومین گروهی از زندانیان است که در سه سال گذشته از ایران به هرات انقتال داده می‌شوند و گزارش‌هایی وجود دارند که قراراست بر بنیاد توافق دولت افغانستان و ایران پنج‌هزار زندانی افغان از ایران به کشور انقتال داده شوند و معیاد باقی‌مانده زندان شان را در زندان‌های کشور سپری کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала