دوئل دیپلماتیک روسیه و امریکا

© AFP 2023 / Kena Betancurچورکین
چورکین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عملیات اخیر امریکا نشان داد که اگر در ظاهر طرف درگیر شان قوای دولتی سوری نیست ٬ اما در اصل دشمن درجه اول شان حاکمیت بشاراسد است

قرار معلومات در عملیات قوای ائتلاف غرب در دیر الزور ۶۴ نفر از اوردی سوریه جان خود را از دست دادند و بیشتراز صد تن دیگر جراحت برداشتند. نماینده خاص روسیه در ملل متحد ویتالی چورکین خواهان جلسه اضطراری شورای امنیت این سازمان شد ٬که مورد انزجار نماینده امریکا سمنتا پاور قرار گرفت.
در جلسه مشورتی شورای امنیت ویتالی چورکین اظهار نمود: «جانب ایالات متحده باید تدابیر جدی را اتخاز نماید٬ که فعلا نمی توانم قیاس نمایم ٬ اما آنچه در مورد عملکرد غیر دیپلوماتیک پاورامروز من مشاهده نمودم٬ متاسفانه مایه تشویش است ٬ به خاطری که رویه همتای امریکایی من ٬خانم سمانتا پاور٬ کم ازکم تعجب آور بود». وی در ادامه صحبت های خود گفت: «من وی را درک می کنم٬ فقط یک نگاه به پاور کافیست دریابی که وی مشکل روانی دارد. دیپلومات و نماینده ابرقدرت پیشتاز جهانی در ارگان بلند بین المللی با چنین وضعیت ای میبراید که گویا اصلا دیپلومات نیست و مثلیکه همین حالا ازبستر برخاسته باشد. طبعآ این وضع وی را همه شاملین جلسه شورای امنیت نیز متوجه گردیدند ٬ اما در مورد به شکل دیپلواتیک اظهار نمودند٬ که وی رویه عادی نداشت». 

Дальние сверхзвуковые бомбардировщики-ракетоносецы Ту-22 М3 во время нанесения авиаудара по вновь выявленным объектам террористов ИГ в районах Пальмиры - اسپوتنیک افغانستان
یک ضربه روسیه صد ضربه امریکا

به گفته چورکین:« وقتی برآمدم تا تشویش خویش را نسبت به بمباردمان طیارات امریکا بالای قوای دولتی سوریه را در دیرالزور ابراز نمایم٬ سامانتا پاور نخواست بشنود ٬ در عوض وی برآمد و با مطبوعات داخل صحبت شد وی در عوض در مورد بمبادر مان قوای فضایی روسیه بالای شفاخانه و گویا اپوزیسیون میانه رو سوریه سخنان بی اساس را ارائه نمود. واقعآ برای وی انتقادات من غیر قابل تحمل بود»
قرار اظهارات ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل علل ترک مجلس سامانتا را عدم علاقمندی به صحبت های خود دانست و سامانتا پاور واضعآ اقرار نمود که برای وی قطعاًجالب نبود که چورکین چه می گوید چنین رویه وی کاملآ دور از نورم های قبول شده است و قابل تقبیع می باشد. اما وقتی وی برگشت٬ من هم در چنین شرایط نخواستم بشنوم که وی چه اتهامات ای را به جانب روسیه صادر می کند و ما را به همه گناه های کبیره ملامت می نماید ٬ بنآ من هم لازم ندیدم تا یاوه گوی های وی را بشنوم و محل را ترک نمودم.معاون خود را گذاشته و خود با مطبوعات مصاحبه نمودم 
پرچم آمریکا - اسپوتنیک افغانستان
جان کربی: امریکا آماده تمدید پیمان آتش بس در سوریه است

امریکا همواره در چنین مواردی که بار ها چه در عراق ٬ چه در سوریه و همچنان به دها بار در افغانستان انجام داده ٬ وقع به واکنش های جامعه جهانی نگذاشته و در بعضی موارد صرف به معذرت خواهی و اظهار تاُسف بسنده نموده٬ چون برای امریکایان صرف حیات اتباع و نظامیان خودشان ارزش دارد و تابه حال هیچ نوع غرامات را برای قربانیان حملات٬ به گفته خود شان٬ غیر عمدی و تصادفی نه پرداخته.
حرف در این است که این عملیات هوای طیارات امریکا واقعآ بسیار سوال برانگیز است این که ایشان مواضع قوای دولتی سوریه را عمدآ هدف قرار دادند٬ برای ناظرین نظامی غیر قابل انکار است. چنین عملکرد امریکایی ها در موقع صورت میگیرد که همه نیرو های درگیر در محل اعلان آتش بس را پذیرفته بودند و تا جای معلوم در این منطقه جبهه النصر که از طرف روسیه و سایر کشور ها به حیث سازمان تروریستی شناخته شده ٬درگیر جنگ با قوای دولتی سوریه است ٬ بنآ امریکا با چنین عملکرد خود به جهانیان ثابت نمود که از این تروریستان حمایت می کنند. به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه،: "اگر تا به حال در حمایت امریکا از جبهه النصر تردیدی داشتیم، حالا با حمله هوایی امروز امریکا به مواضع قوای دولتی سوریه، به این نتیجه تاُسف آور رسیده‌ایم که دولت آمریکا از داعش دفاع می‌کند".
باید گفت که ماریا زخارووا چیزی نوی را کشف ننموده ٬ به خاطریکه از مدتها قبل همه جهانیان به این واقعیت معتقد بوده اند٬ که نه تنها امریکا از داعش حمایت می کند٬ بلکه داعش و امثال آن ساخته و پرداخته خود امریکا است. منابع وبعضی از مقامات امریکایی خود شان یک بار نه ٬بلکه بار ها این موارد را افشاَ نموده. قرار یک خبر دیگر داعش قبلاً ازین عملیات امریکا خبر داشت. و این عملیات هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا واقعاً به داعش در پیشروی و فتح یکی از بلندی‌ها در منطقه دیرالزور کمک کرده است. جای تاُسف است ٬مذاکرات ایکه در مورد آتش بس بین وزرای خارجه امریکا و روسیه در جریان دو هفته قبل از این حادثه انجام یافت ٬ با مشکلات و مشاجرات گرم اولاً بی نتیجه ماند و حتا روسای جمهور هر دو کشور در نشست رویاروی در حاشیه نشستG20 در چین با هم موضوع را مورد بحث قرار دادند و وزاری خارجه کشور های خود را در عرصه کمک نمودند٬ تا به موافقت برسند. 
رئیس جمهور ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: روسیه و سوریه آتش بس را رعایت میکنند
امید واری های زیادی وجود داشت تا آتش بس مراعات گردد وبه شهروندان این محل کمک های بشری را که روسیه سازمان داده بود٬ انجام دهند. به اساس این موافقت نامه ٬اگر در ظرف یک هفته آتش بس حفظ گردد٬ بناً عملیات مشترک قوای روسیه و امریکا علیه مواضع جبهه النصره انجام خواهد گرفت. اما متاسفانه تامین این موافقت نامه فعلاً مورد سوال جدی قرار گرفت و در معرض خطر قرار گرفته٬ که مسولیت اش به جانب امریکا خواهد بود. فعلا وزارت دفاع روسیه مصروف جمع آوری اسناد و شواهد است٬ تا به کنهه و جزئیات این واقعه پی ببرند. اگر واقعآ این عملکرد نیروهای ایتلاف امریکا ناشی از لجاجت واشنگتن در امتناع از همکاری و هماهنگی با مسکو در سوریه باشد ٬ امید های بسیار ضعیف٬ که فعلا وجود دارد٬ به باد فراموشی سپرده خواهد شد. 

در سوریه جناح های متخاصم ایکه در جنگ با حاکمیت مرکزی استند ٬بسیار زیاد است و از شماری از آنها به عنوان شبه نظامیان غیر جهادی و یا نیرو های میانه رو٬ امریکا و متحدین اش رسمآً حمایت می کنند امریکا نه تنها به ایشان اسلحه ٬ مهمات و کمک های مالی می نماید ٬ بلکه ایشان را در جنگ همرایی می کند ٬تا مواضع بیشتر را تحت تصرف خود درآورند٬ ودر ظاهر گویا علیه داعش وجبهه النصره یا فتح الشام عملیات خود را انجام می دهند.

رزمندگان ارتش سوریه - اسپوتنیک افغانستان
انتشار جزئیات حمله طیارت امریکا به مواضع ارتش سوریه

تقریبآ همه طرفین درگیر در مناطق جنگ مستقر استند٬ بنآ واقعآ تفکیک این و آن بسیار مشکل به نظر می رسد٬ البته بدون ازقوای منظم دولتی سوری که تشخیص شان به کلی واضع است و با هیچ یک از آنها شبیه نیست.
عملیات اخیر امریکا نشان داد که اگر در ظاهر طرف درگیر شان قوای دولتی سوری نیست ٬ اما در اصل دشمن درجه اول شان حاکمیت بشرالسد است و در صورت امکان با کمال میل به ایشان ضربه وارد می نمایند ٬ به این امر حاکمیت بشر السد بکلی پی برده و توقع وجود ندارد تا امریکایان و متحدین اش در امر صلح و ثبات سوریه موثر باشند. بی جهت نیست که بعد از این حمله٬ قوای دافع هوای سوریه حالت آماده باش خود را از حملات هوای اعلان نمودد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала