جلوگیری قاچاق صدها کیلوگرام سنگ لاجورد از فراه به ایران

© AP Photo / Rahmat GulIn this Monday, March 28, 2016 photo, Afghan businessmen check lapis lazuli in the city of Kabul, Afghanistan.
In this Monday, March 28, 2016 photo, Afghan businessmen check lapis lazuli in the city of Kabul, Afghanistan. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام های محلی ولایت فراه در غرب کشور می گویند که از قاچاق صدا ها کیلوگرام سنگ لاجورد به ایران جلوگیری شده است.

خبرگزاری بخدی به نقل از محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه گزارش میدهد: قاچاقچیان هنگام که می خواستند از بندر شیخ ابونصر فراهی سنگ های لاجورد را به کشور ایران انتقال بدهند، بازداشت شده اند.
آقای مهری می گوید که مسوولان امنیتی کمیساری بندر شیخ ابونصر فراهی حدود 232 کیلوگرام لاجورد را از نزد قاچاقچیان ضبط کرده اند.
سخنگوی والی فراه می گوید، که در پیوند به این موضوع یک قاچاقچی و یک عراده موتر سراچه توسط پولیس گرفتار شده است.
او می گوید، که ولایت فراه لاجورد ندارد و قاچاقچیان این سنگ های قیمتی را از ولایت بدخشان به فراه و از این جا می خواستند به ایران قاچاق کنند که توسط پولیس کشف و ضبط شد.
پیش از این گزارش های به نشر رسیده بود که شورشیان بخصوص طالبان مسلح در ولایت بدخشان سنگ های قیمتی لاجورد را استخراج و آن را به پاکستان و سایر کشور های منطقه قاچاق می کنند.
کيفيت و ذخيره لاجورد افغانستان در جهان بى نظير است و يک گنج جهانى محسوب مى شود. 
شواهد نشان مى دهد بهره بردارى از معادن لاجورد بدخشان بيش از 6500 سال آغاز گردیده که قديمى ترين تجارت معروف سنگهاى قيمتى جهان به حساب مى آيد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала