جنرال انگلیسی: برای دفاع در برابر حملات احتمالی روسیه کشورهای عضو ناتو هیچ برنامه ندارند

© REUTERS / Francois LenoirNATO Secretary-General Jens Stoltenberg briefs the media during a NATO defence ministers meeting at the Alliance headquarters in Brussels, Belgium, June 14, 2016
NATO Secretary-General Jens Stoltenberg briefs the media during a NATO defence ministers meeting at the Alliance headquarters in Brussels, Belgium, June 14, 2016 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال ریچارد بارونز فرمانده پیشین نیروهای مشترک انگلیس در گفت وگویی که روز دوشنبه منتشر شد، هوشدار داد که این کشور به همراه متحدانش در ناتو هیچ برنامه ای برای دفاع از اروپا در برابر حملات روسیه ندارند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از روزنامه تایمز می نویسد، جنرال «ریچارد بارونز» که از سال 2013 تا 2016به عنوان فرمانده نیروهای مشترک انگلیس فعالیت می کرد در گفت وگو با روزنامه تایمز بیان داشته است: روسیه می تواند ظرف 48 ساعت هزاران تن از نیروهایش را وارد خاک اروپا کند؛ این در حالی است که انجام چنین کاری برای ناتو ماه ها طول خواهد کشید.
وی افزوده است: در حالی که اعضاء ناتو درباره واکنش مناسبی علیه روسیه تصمیم گیری می کنند، این کشور قادر خواهد بود تا کنترل بخش های زیادی از فضای زمینی، حریم هوایی و دریایی اروپا را بدست بگیرد.
باروز اشاره کرده است: که شورای آتلانتیک شمالی، واحد تصمیم گیری ناتو که مسئولیت برنامه ریزی و آموزش اعضاء را دربرابر حملات احتمالی برعهده دارد پس از پایان جنگ سرد، کار خود را در این زمینه متوقف کرده است. این در حالی است که به رغم حمله روسیه به اکراین و شواهدی که نشان می دهد این کشور در زمینه تقویت تجهیزات نظامی اش سرمایه گذاری گسترده ای کرده است، اما رغبتی از سوی اعضاء ناتو برای احیای این واحد تصمیم گیرنده وجود ندارد.
وی بیان داشته است: کشورهایی که هم مرز روسیه هستند از طریق لابی با سایر کشورهای عضو ناتو نسبت به این مساله هوشدار می دهند، این در حالی است که کشورهایی نظیر فرانسه، یونان، ایتالیا، مجارستان و تا حدودی آلمان ترجیح می دهند که سربه سر روسیه نگذارند.
این جنرال انگلیسی افزوده است: آنها بیشتر از آنکه نگران حمله روسیه باشند، نگران مساله مهاجرت و تهدیدهای تروریستی هستند.
بارونز گفته است:- "ظرفیت های نظامی ناتو از روسیه خیلی بیشتر است اما به دلیل اینکه از آنها استفاده نمی شود این احتمال وجود دارد که روسیه ناتو را تحریک کند تا واکنش نشان دهد… اما چون اجماعی میان شمال، مرکز و جنوب نیست در نهایت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد".
وی افزوده است: هرچند انگلیس و شماری از کشورهای عضو ناتو در صدد اعزام نیرو به لهستان و کشورهای حوزه بالتیک برای مقابله با تهدیدهای روسیه هستند اما در عمل، توان آتش برای پشتیبانی از ارتش محلی را ندارند. ضمن آنکه آنها حتی قاعده ی تعریف شده ای برای تعامل با نیروهای محلی در زمان حملات روسیه، ندارند.
این جنرال انگلیسی بیان داشته است: این مساله نشان می دهد که در این برهه زمانی دیدگاه مردم در پیوند با یک نیروی منسجم نظامی تغییر کرده است. آنها صرفا به فکر ظاهر کار هستند.
بارونز گفته است، این نگرانی را از آن جهت مطرح ساخته است که ماهیت تهدید کشورهایی همچون روسیه را که بالمال می تواند عواقب مخربی در عرصه اقتصادی ایجاد کند، برجسته تر نماید.
ریچارد بارونز پیشتر در یادداشتی محرمانه در ماه اگوست گذشته به مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس هوشدار داد که نیروهای مسلح این کشور به دلیل کاهش بودجه و صرفه جویی های که صورت گرفته ، 'پژمرده ' شده است و قادر به دفاع در برابر یک حمله نظامی جدی نیست.
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی در این خصوص نوشته است: جنرال ریچارد بارونز ، در ماه اپریل گذشته در این یادداشت 10 صفحه ای خطاب به مایکل فالون نوشت: هیچ طرحی برای دفاع از کشور در برابر یک حمله متعارف وجود ندارد و انگلیس در برابر یک حمله هوایی هماهنگ روسیه مغلوب خواهد شد. 
ریچاد بارونز در این یادداشت که فایننشال تایمز اعلام کرد آن را به دست آورده است، نوشته است: "توانایی که عنصر اساسی هر نیروی مسلح بزرگی است، از روی طرح و نقشه پژمرده شده است".
وی در این یادداشت همچنین عنوان کرده است:- "نیروی انسانی در نیروهای زمینی، هوایی و دریایی به نحو خطرناکی کاهش یافته، کشتی های نیروی دریایی و هواپیماهای نیروی هوایی به حمایت آمریکا وابسته شده اند".
این جنرال سابق انگلیس در بخش دیگری از یادداشتش به فالون بیان داشته است:- "تجهیزات کلیدی مثل رادارها، سیستم های کنترول حریق و انبارهای راکت کافی نیستند".
به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، جنرال بارونز در این یادداشت گفته است، که دولت انگلیس تنها تجهیزاتی نظیر ناو هواپیمابر را حفظ کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала