مراسم پایانی نخستین پایتخت فرهنگی سارک برگزار شد

© AP Photo / Stringerمجسمه بودا در کابل
مجسمه بودا در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مراسم اختتامیه بامیان؛ نخستین پایتخت فرهنگی سارک امروز با حضور مقام‌های محلی و نمایندگان سازمان ملل و سارک در بامیان برگزار شد.

به‌گزارش خبرگزاری آوا، طاهر زهیر، والی بامیان در این مراسم طی سخنانی گفت: جا دارد، به نمایندگی از اداره محلی و مردم فرهنگ دوست و مدنیت پرور بامیان از رهبری سازمان همکاری های منطقه ای جنوب آسیا، سارک، و کشورهای عضو، بخاطر انتخاب بامیان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سارک تشکری کنم.

آقای زهیر افزود: امروز که در اینجا برای این جمع شده ایم که موفقانه عنوان پایتخت فرهنگی سارک را از بامیان به بوگرا انتقال می دهیم؛ اما مسئولیت و تعهدی که نسبت به بامیان و ارزش های فرهنگی، تاریخی و تمدنی بامیان داریم، را هرگز فراموش نمی کنیم.

وی تاکید کرد که ختم این برنامه به معنای ختم مسئولیت ما و فراموش کردن بامیان نیست.

والی بامیان از رهبری سارک، کشورهای عضو سارک و تمام دوستان منطقه ای و بین المللی خود خواست که بامیان، نخستین پایتخت فرهنگی سارک، را فراموش نکنند و برای انکشاف اقتصادی، فرهنگی و زیر بنایی آن در کنار مردم بامیان باشند و بامیان را برای زندگی بهتر کمک و همکاری کنند.

به گفته او، مردم و اداره محلی بامیان وظیفه خود می داند که از میراث فرهنگی و داشته های تاریخی بامیان، که تعلق به همه جوامع بشری دارد و جزء سرمایه های فرهنگی بشر می باشند، حفاظت و حراست کند.

زهیر افزود: به منظور حفاظت و حراست از ارزش های فرهنگی بامیان، انتظار داریم تا نهادهای ملی و بین المللی، اداره محلی بامیان را، در ابعاد تخنیکی، اقتصادی، و فرهنگی، نیز حمایت و همکاری کنند.

براساس اظهارات وی، با توجه به گذشته ی فرهنگی، تاریخی و تمدنی بامیان و با در نظر داشت نیازمندی های اساسی و بنیادی که مردم بامیان در شرایط کنونی دارند، رشد و رونق صنعت گردشگری می تواند تأثیرات مثبت در زندگی این مردم داشته باشد و به عنوان یک منبع پایدار اقتصادی مورد توجه دولت افغانستان، همکاران بین المللی و کشورهای منطقه قرار گیرد.

برگزاری موفقانه هشت برنامه، خصوصاً برنامه افتتاحیه، کمپ هنری سارک و جشنواره های غذا، فیلم، نقاشی، موسیقی و برنامه اختتامیه، ساختن سه دروازه برای شهر بامیان، ترمیم و قیر ریزی سرک داخل شهر، و احداث و جغل اندازی سرک شهر جدید تا بازار غلغله به قیمت مجموعی بالغ بر 64 میلیون افغانی، بخشی از فعالیت های فرهنگی و انکشافی بوده اند که اداره محلی و مردم بامیان به افتخار شهر شان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک انجام داده است.

قابل یادآوریست که در پایان این مراسم محمد طاهر زهیر والی بامیان با اهدای آرم برای مسوولان اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا، برنامه‌های بامیان پایتخت فرهنگی سارک را پایان یافته اعلام کرد.

آقای زهیر عنوان پایتخت فرهنگی سارک را به شهر بوگرا در بنگلادش سپرد و به مردم و شهروندان شهر بوگرا و دولت بنگلادش تبریک گفت.

افغانستان در سال 2007 عضویت سازمان سارک را بدست آورد و به تاریخ 15 جوزای سال گذشته ولایت بامیان رسما به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سارک معرفی شد.

سازمان سارک به هدف همکاری میان کشورهای عضو در بخش‌های گسترش روابط، فقرزدایی، همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و همچنین توسعه کشاورزی، دامداری، مخابرات، اطلاعات، انرژی، محیط زیست، توسعه زیرساخت‌ها ایجاد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала