خندق های آتشین داعش

© Flickr / David Amslerflame
flame - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شاهدان بومی خبر دادند که عناصر تروریستی داعش دور موصل خندق هایی آتشین کشیده اند تا بتوانند پیشروی نیروهای عراقی به سمت آن را کُند کنند؛ آن ها تنها یک مسیر این شهر را باز گذاشتند که به سمت صحرای غرب عراق و از آن جا به مرزهای سوریه می رود؛ به این ترتیب، وقتی عرصۀ موصل بر داعشی ها تنگ شود، رقه و مناطق دیرالزور به روی آن ها باز خواهد بود.

به گزارش تابناک به نقل از العالم، "خلیل حرب" در مقاله ای در روزنامۀ لبنانی السفیر نوشته است: حیدر العبادی نخست وزیر عراق، از آغاز عملیات نظامیِ آزادسازی شهر شرقاط خبر داد. این شهر در 120 کیلومتری موصل واقع شده است. اما جنرال "جوزف دانفورد"، رئیس ستاد مشترک نیروهای امریکایی، تاریخ آزادسازی موصل را ماه اکتوبر اعلام کرد که در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری امریکاست؛ به این امید که پیروزی در این جنگ، به نفع هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تمام شود.

در این میان، آتش بس سوریه، همچنان در کما به سر می بَرد و اظهارات مسئولان امریکا و روسیه و دیگران برای نجات آن، تاکنون سودی نبخشیده است. حتی نشست "گروه بین المللی حمایت از سوریه" نیز نتوانست در کالبد مردۀ آتش بس، جانی تازه بدمد و آتش بس، همچنان در انتظار فرونشستن غبار کشمکش میان واشنگتن و مسکو است.

اما مهم ترین مساله در این شرایط، وقایع میدانی عراق است، که از نظر جغرافیایی، سرنوشتی مرتبط با سوریه دارد. از آن جا که جنگ موصل، در آستانۀ آغاز است، امکان دارد که امریکایی ها از این جنگ به عنوان اهرمی برای تحت فشار گذاشتن سوریه بهره گیرند.

در واقع، از تابستان 2014 که ابوبکر البغدادی، خود را خلیفۀ عراق و سوریه خواند؛ امریکایی ها پنهان نکردند که طرح شکست دادن داعش در عراق و مجبور کردنِ عناصر این گروه تروریستی به عقب نشینی به سوریه را در سر می پرورانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала