کشف خطر جدید سیگار کشیدن

© AP Photo / Hassan Ammarکشف خطر جدید سیگار کشیدن
کشف خطر جدید سیگار کشیدن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش ان بی سی نیوز، محققان دانشکده پزشکی هاروارد دریافتند که سیگار کشیدن به مدت طولانی باعث تغییرات در فعالیت ژن ها میگردد. ژنتیک شناسان بعد از مطالعه اختلافات سلولی و فیزیولوژیکی و الحاق گروه متیل CH3- DNA از 16 هزار نفر با بررسی فرآیندهای متیلاسیون به این نتیجه رسیده اند.

کارشناسان نمونه خون شرکت کنندگان در مطالعات مختلف که تا سال 1971 انجام شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرارداده اند. محققان اطلاعات را از فورمه صحی آنها مورد بررسی قرار دادند که در آن بیماران خاطر نشان ساخته بودند که آنها ازکدام نوع رژیم غذایی ، که آیا آنها سیگار دود کرده بودند، آیا شیوه زندگی سالم را پیش میبردند و آیا آنها چه نوع بیماری ها را سپری کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.
مشخص شد که بسیاری از افراد سیگاری تغییرات در متیلاسیون شان به وجود امده که هفت هزار ژن با بیماری های قلبی و تشکیل تومورهای سرطانی مبتلا گردیده بودند. کسانی که سیگار را ترک، DNA بسیاری آنها بعد از حدود پنج سال از به حالت عادی برگشته بود، اما برخی از تغییرات مربوط به 19ژن و (از جمله TIAM2، که در رشد لنفوم موثر میباشد)، به مدت 30 سال دوامکرده بود.
به گفته محققان، این نشان می دهد که افرادی که چند دهه قبل سیگاری بودند، خطر بیماری هایی سرطان های خاص، بیماری انسداد مزمن ریوی و سکته مغزی در انها حفظ گردیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала