حضور گروه‌های هراس‌افگن در شاهراه های کلیدی افغانستان

© Sputnik / A.Goryachev /  مراجعه به بانک تصاویر سالنگ
سالنگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چندین شاهراه کلیدی افغانستان که از پایتخت به ولایت‌ها می‌انجامند، در ماه‌های اخیر گواه افزایش ناامنی‌ها بوده‌اند.

کسانی که در این شاهراه‌ها سفر می‌کنند، می‌گویند که بیشتر در آغاز و پایان روز، گروه‌های هراس‌افگن، در بخش‌هایی از این شاهراه‌ها حضور می‌یابند و به کشتار و گروگان‌گیری مسافران دست می‌زنند.
افزون بر شاهراه کابل — کندهار، جاده‌های کلیدی دیگری در کشور نیز در ماه‌های اخیر، گواه ناامنی‌ها بوده‌اند. از چندی به‌این‌سو گذشتن از راه کابل — جَلال‌آباد هم با دردسرها همراه بوده‌است.

قتل 23 طالب در مسیر شاهراه کندهار- ترینکوت

محمد انور، باشندۀ ولسوالی اچینِ ننگرهار، می‌گوید: «ما به سوی ننگرهار روان بودیم و بالای ما شلیک شد و راه مسدود شد.» در ایستگاه موترهایی که به ولایت‌های لوگر، پکتیا و خوست می‌روند، نیز مسافران و راننده‌گان، از خشونت‌هایی سخن می‌گویند که در سفرهای شان گواه بوده‌اند.
صدیق، باشنده گردیز، می‌گوید: «بعضی وقت‌ها دزدان و طالبان نیز راه مردم را می‌گیرند.» در این میان، گسترش جنگ‌ها در ولایت‌های شمالی و شمال‌شرقی، باعث شده‌اند که شاهراه‌ها در این بخش‌ها، بیشتر از هر زمان دیگری ناامن باشند. ملک محمود، باشنده کندز، می‌گوید: «شاهراه کابل- کندز ناامن است. مردم بسیار به تشویش است.»
با این حال، وزارت امور داخله بدین باور است که امنیت شاهراه‌ها، در مقایسه با پارسال، بهتر شده است.
پیشرفت اردوی ملی طی سال‌های اخیر - اسپوتنیک افغانستان
در شاهراه کندز – تخار 3 پایگاه امنیتی ایجاد شد

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله، می‌گوید: «وضعهیت شاهراه در مقایسه با سال‌های گذشته خوب است، اما قناعت‌بخش نیست. هنوزهم در بعضی ساحات، به‌ویژه در شاهراه نمبر یک و همچنان در شمال کشور مشکلاتی هست.»
پیش‌از این یک گزارش طلوع‌نیوز نشان داده است که گروه‌های هراس‌افگن، در برخی‌از شاهراه‌ها، ده‌‌ها موتر تیزرفتار را زیر پوشش برخی از شرکت‌های ترانسپورتی به‌کار انداخته‌اند و این موترها، بیشتر افراد این گروه‌ها را با محموله‌هایی
چون جنگ‌افزار و مواد مخدر، به شهرهای گونه‌گون انتقال می‌دهند.
به گزارش طلوع نیوز، تا کنون ده‌ها تن از این افراد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала