عبدالله به کرزی: جواب کارهای گذشته خود را بدهید

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپپوتنیک، کابل: عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، از اظهارات اخیر حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور در باره مبارزه نیروهای امنیتی افغانستان علیه جنگجویان گروه طالبان شدیدا واکنش نشان داده می‌گوید که آقای کرزی بهتر است در باره کارکرد سیزده سال حاکمیت خود پاسخ دهد.

آقای عبدالله که امروز در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی دسترسی به اطلاعات صحبت می‌کرد، گفت که اظهارات اخیر حامد کرزی را هرچند مردم افغانستان جدی نمی‌گیرند، این گفته‌ها یک فتوای مهم است که مبارزه نیروهای امنیتی علیه طالبان را به زیر سوال می‌برد. رییس اجراییه حکومت وحدت ملی بدون این که نامی از حامد کرزی ببرد، گفت: «مردم از زبان یک از زمامداران و سیاستمداران پیشین افغانستان شنیدند که ما (حکومت وحدت ملی) حق نداریم زمینی را که طالب گرفته او را دوباره از پیش شان پس بگیریم. این اطلاع به گوش مردم افغانستان رسید اما جدی نمی‌گیرند چون از این حرف‌ها زیاد شنیده‌اند. 

Автомобильная дорога Чуйский тракт в Республике Алтай - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله: مردم هرات در تامین امنیت جادۀ حلقه‌یی کمک کنند
اما وقتی که این حرف را جدی بگیریم، معنایش چیست؟ سیزده سال حکومت غیرمشروع، وقتی جنگ را غیرمشروع اعلام می‌کند، یک فتوای بسیار کلان و بزرگ است.» عبدالله عبدالله همچنین تاکید کرد: «وقتی کسی این فتوا را می‌دهد،‌ پس بفرماید بگوید که چرا به کرسی قدرت تکیه زد و سیزده سال این جنگ را پیش‌برد. وقتی که مخالف جنگ بودی چرا به پیش بردی؟ در آن وقت که در نتیجه بمباردمان در ارزگان خودش هم کمی زخمی شده بود، کار خودت آغاز شد، در آن روز این کار را قبول نمی‌کردی. مسوولیت حکومت‌داری، مردم‌داری خارج از این مساله است که بخاطر عقده‌های خود، بخاطر دولت باد آورده و باد برده آدم هرچیز را به خورد مردم بدهد. برعلاوه این که همین شخص جواب گذشته خود را بدهد، جواب همان مادری را که فرزندش از این خاک دفاع می‌کند کی می‌دهد؟»

اخیرا حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته بود که هرگاه یک ولایت بدست طالبان سقوط می‌کند، نیروهای امنیتی حق ندارند تا این ولایت را از کنترول طالبان خارج کنند. زیرا، به گفته آقای کرزی طالبان نیز فرزندان همین خاک هستند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала