خبرنگارانی که در پی کسب اطلاعات باشند، با خشونت مواجه می‌شوند

عضو شوید
سپوتینک، کابل: نتایج یک تحقیق تازه موسسه «نی»، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، نشان می‌دهد خبرنگارانی که در این کشور در پی کسب اطلاعات بوده‌اند، بیشتر مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

صدیق‌الله توحیدی مسوول دیدبان رسانه‌ها در این موسسه، می‌گوید نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که در جریان سال 2016، هفتاد و دو درصد خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان بدلیل تلاش این خبرنگاران برای کسب اطلاعات صورت گرفته است. آقای توحیدی در یک کنفرانس خبری گفت: «برمبنای آمار خشونت‌های ثبت شده در دفتر نی در سال روان میلادی هفتاد و دو درصد خشونت‌ها علیه خبرنگاران بدلیل دسترسی به اطلاعات بوده است. در سال روان میلادی 58 قضیه خشونت ثبت شده که از جمله 42 قضیه مربوط به تلاش خبرنگاران یا هم اسرار شان برای دسترسی به اطلاعات بوده است. این خشونت‌ها شامل لت کوب، توهین و آزار و اذیت بوده‌اند.»

مسوول دیدبان رسانه‌ها در موسسه «نی» همچنین از 2016 به عنوان بدترین سال در زمینه دسترسی به اطلاعات طی هفت سال اخیر در افغانستان نام برد. صدیق‌الله توحیدی می‌گوید که هرچند حکومت افغانستان قانون حق دسترسی به اطلاعات را توشیح کرده، اما تاکنون در زمینه دسترسی به اطلاعات بهبودی نیامده است.

صدیق‌الله توحیدی افزود که خبرنگاران در افغانستان در سال 2011 میلادی در وضعیت بهتری به سر می‌بردند. به گفته او، در این سال تنها هجده درصد خشونت‌ها بدلیل تلاش خبرنگاران برای کسب اطلاعات صورت گرفته بود. او گفت به صورت میانگین از سال 2010 به این سو، سی و سه‌ درصد خشونت‌ها علیه خبرنگاران ناشی از تلاش برای کسب اطلاعات بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала