پاکستان برای تامین امنیت خود به روسیه نیاز دارد

© REUTERS / Fayaz Azizاردوی پاکستان
اردوی پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه افراطی به آسیای مرکزی و مناطقی مانند چچن راه یابند و از آنجا به کشورهای افغانستان و پاکستان منتقل شوند

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، در رابطه با رزمایش اخیر پاکستان و روسیه گفت: مناسبات میان پاکستان و روسیه بسیار نزدیک شده است، اما رزمایش اخیر از سطح بالایی برخوردار نبود.

کارشناس مسائل شبه قاره در اشاره به دلایل انجام این رزمایش خاطرنشان کرد: اکنون مناسبات میان اسلام‌آباد و واشنگتن در وضعیتی نیست که تامین کننده امنیت پاکستان باشد، از این رو پاکستان برای جبران وضعیت کنونی به دنبال کشورهای دیگری است که بتواند به وسیله آنها امنیت خود را تامین کند؛ دو کشور فدراسیون روسیه و چین در این رابطه وجود دارند که در حال حاضر روسها تمایل زیادی برای حضور در منطقه دارند.

شرکت Rostec - اسپوتنیک افغانستان
ساخت خط لوله گاز شمال-جنوب توسط کمپنی Rostec روسیه و دولت پاکستان

وی افزود: نگرانی دیگر پاکستانی‌ها از کاهش روابط با امریکا، تحریم تسلیحاتی و عدم دریافت سلاح‌های پیشرفته است که باید برای رفع این نگرانی با روسیه ارتباط بیشتری برقرار کند.

ملازهی با توجه به دلایل حضور روس‌ها در این منطقه ادامه داد: کشور روسیه بعد از سیاستهای جدید خود به دنبال شناسایی مجدد و افزایش حضور در مناطق حساس جهان، به ویژه کشورهایی که زمان اتحاد جماهیر شوروی در آنها حضور داشت، است.

این کارشناس  با اشاره به دلایل راهبردی حضور روس‌ها در این منطقه تبیین کرد: بعد از خاورمیانه، دومین منطقه‌ای که در آسیا برای روسیه اهمیت بسیاری دارد، شبه قاره هند است که دلیل آن به مناسبات سنتی میان هند و امریکا و خطر رادیکالیسم اسلامی در این منطقه برمی‌گردد.

ویکتور ایوانوف - اسپوتنیک افغانستان
فدراسیون روسیه پروگرام ضد مواد مخدره مساعدت به افغانستان و پاکستان اماده ساخته است

وی افزود: روسیه و چین این پیش‌بینی را می‌کنند که اگر حکومت‌های سوریه و عراق سرزمین‌های خود را از داعش پس بگیرند، ممکن است که این گروه افراطی به آسیای مرکزی و مناطقی مانند چچن راه یابند و از آنجا به کشورهای افغانستان و پاکستان منتقل شوند، از این رو به دنبال استفاده از ظرفیتهای این منطقه برای مقابله با تروریسم هستند.

ملازهی با بیان اینکه اقدام کشورهای دیگر نقش زیادی در مناسبات ایران و پاکستان ندارد، تصریح کرد: ضرورتهایی مانند مرز مشترک، مسئله قاچاق مواد مخدر، مسائل امنیتی و فرهنگ مشترک وجود دارد که باعث می‌شود روابط تهران و اسلام‌آباد دوستانه باقی بماند و احساسات پاکستانی‌ها نسبت به ایران مثبت است، از این رو مناسبات پاکستان با روسیه، آمریکا یا سایر کشورهای منطقه مانند عربستان تاثیر چندانی بر سطح روابط ایران و پاکستان ندارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала