بچه ‌بازی در افغانستان جرم پنداشته می‌شود

© Wikipedia / Cropbot بچه ‌بازی
بچه ‌بازی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: براساس طرح قانون حمایت از حقوق کودکان، قرار است بچه بازی در افغانستان به عنوان جرم پنداشته شود. طرح این قانون در جلسه اخیر کابینه در «اصل» مورد تایید قرار گرفته است.

طرح قانون حمایت از حقوق کودکان که دارای پانزده فصل و 106 ماده است، روز گذشته در جلسه کابینه مورد بحث قرار گرفته است.

دفتر ریاست جمهوری می‌گوید که در این قانون تمامی موارد مربوط به حمایت از کودکان گنجانده شده و همچنین مکلفیت تمامی وزارت‌خانه و نهادهای دولتی در زمینه تامین حقوق کودکان مشخص شده است. فراهم نمودن زمینه تربیت سالم، تعلیم و آموزش، تامین معیشت، صحت و سلامت جسمی و روانی کودک، مساعد شدن زمینه رشد بدنی و انکشاف ذهنی کودک به خاطر آماده ساختن وی به زندگی در جامعه، مشخص نمودن مسوولیت والدین یا نماینده قانونی کودک و دولت در قبال تامین حقوق مادی و معنوی وی، قبول نقش اساسی کودکان در اعمار جامعه به حیث آینده سازان کشور، حفاظت از کودک در معرض خطر، دارای معلولیت جسمی یا روانی یا دارای رفتار غیرعادی نیازمند مراقبت، فراهم شدن زمینه قانونی رسیدگی عادلانه به تخلف کودک و ادغام مجدد وی به خانواده و اجتماع، رعایت منفعت کودک در کلیه عرصه‌های مبارزه با ناقضان حقوق کودک، تامین سایر حقوق مادی و معنوی کودک در مطابقت با کنوانسیون حقوق کودک از جمله موارد مهم در طرح قانون حمایت از حقوق کودکان است. طرح این قانون قرار است مورد بحث بیشتری قرار گیرد.

بچه‌ بازی در برخی از مناطق افغانستان به ویژه در شمال این کشور رایج است. برخی از زورمندان و ثروتمندان، از پسران خورد سال به عنوان برده جنسی استفاده می‌کنند. به تن این پسران خورد سال و مقبول، در برخی از محافل لباس زنانه داده می‌شود و آنان نیز در این محافل رقص می‌کنند. در قوانین پیشین افغانستان در باره بچه بازی چیزی گفته نشده اما در طرح قانون حمایت از حقوق کودکان، این عمل جرم پنداشته شده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала