شعار «مرگ بر حامد کرزی» در مراسم تجلیل از سالروز ترور ربانی

© Sputnik / Evgeniy Odinkov /  مراجعه به بانک تصاویر کرزی
کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با گرامی‌داشت از پنجمین سالروز ترور برهان‌‌الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح و از رهبران ارشد جهادی افغانستان،‌ شماری از شرکت‌کنندگان این مراسم شعارهای مرگ بر حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور سر دادند.

این مراسم که امروز در خیمه لویه جرگه در کابل با حضور صدها تن از سیاست‌مداران، مقام‌های دولتی و هواداران برهان‌الدین ربانی برگزار شده بود، در آن حامد کرزی نیز شرکت داشت.

برخی از شرکت‌کنندگان زمانی که حامد کرزی برای سخنرانی در پشت میز خطابه قرار گرفت، به او شعار مرگ فرستادند. اما حامد کرزی در برابر این شعار به نرمی جواب داد و سردادن این شعارها را نتیجه دخالت خارجی‌ها توصیف کرد. آقای کرزی در واکنش به شرکت‌کنندگانی که علیه وی شعار مرگ می‌فرستادند، از آنان خواست تا آرام بگیرند. او همچنین تاکید کرد که در افغانستان آزادی بیان وجود دارد و هرکی می‌تواند چیزی بگوید. وی گفت: «من را امریکایی‌ها بسیار مرگ گفته‌اند و هر روز امریکایی‌ها علیه تبلیغات و شعار مرگ بر کرزی می‌فرستند.»

حامد کرزی پس از آن مورد نفرت شماری از شهروندان افغانستان قرار گرفت که او اخیرا در یک گفتگویی از گروه طالبان حمایت کرده گفته بود که هرگاه اگر یک منطقه‌ی از افغانستان بدست این گروه سقوط می‌کند، دولت حق ندارد تا این منطقه را دوباره از تحت کنترول طالبان خارج کند. به گفته آقای کرزی، زیرا طالبان نیز به مردم افغانستان تعلق دارند. هرچند آقای کرزی در یک گفتگوی دیگر پس از آن گفته‌های قبلی خود را رد کرد، اما این مساله باعث انزجار مردم شده است.

حامد کرزی در مراسم گرامی‌داشت از سالروز ترور برهان‌الدین ربانی به امضای موافقت‌نامه صلح میان اشرف‌غنی و گلبدین حکمتیار نیز اشاره کرد و گفت پیش از این هرگاه وی حکمتیار را «برادر» خطاب می‌کرد، مردم ناراحت می‌شدند. به گفته او، روزی هم خواهد رسید تا با تحریک طالبان نیز مذاکره شود. حامد کرزی خطاب به شرکت‌کنندگان این مراسم گفت: «آینده‌نگر باشید و کشور را به سوی صلح ببرید. کشور ما مورد تخت و تاز شدید و مداخلات خارجی است و نتیجه‌اش را همین‌جا می‌بینیم.»

حامد کرزی پس از این که از سوی یکی از شرکت‌کنندگان مراسم گرامی‌داشت از ترور ربانی مورد انتقاد شدید قرار گرفت، شخصا نزد او رفت و تا پشت میز خطابه باخود آورد و سپس وی را در آغوش گرفت. آقای کرزی پس از این حرکت خود گفت که وی آشتی کرده است.

حامد کرزی نزدیک به سیزده سال در افغانستان حکومت کرد. او در زمان حاکمیت خود هزاران زندانی طالب را به صورت گروهی از زندان آزاد کرد. او همچنین از طالبان به عنوان «برادران ناراضی» خود یاد می‌کرد.

در همین‌حال، عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، با اشاره به امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی، می‌گوید که از بیست سال به این سو تلاش شده تا میان مجاهدین نزدیکی صورت نگیرد. آقای عبدالله افزود که باید خیلی وقت میان حزب اسلامی و دولت موافقت‌نامه صلح امضا می‌شد تا مجاهدین باهم بیشتر نزدیک می‌شدند. به گفته او، فرصت‌های زیادی در این مدت از دست رفت.

همچنین عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ و از اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی، می‌گوید که آنان برای صلح جنگیده‌اند. آقای نور که از والیان مقتدر به شمار می‌رود، گفت که مجاهدین توانایی صلح را هم دارند.

سرپرست ولایت بلخ در برابر اظهارات اخیر حامد کرزی نیز واکنش نشان داد و گفت کسانی هستند که قربانی‌ نیروهای امنیتی را به مسخره گرفته و گروه‌های تروریستی و مجاهدین را در یک صف قرار می‌دهند. عطامحمد نور افزود که این افراد هرچه می‌خواهند بکنند، انجام بدهند اما مردم در باره آنان قضاوت می‌کنند.

نخستین رییس جمهور دوره مجاهدین و رییس پیشین شورای عالی صلح، شام بیست و نهم سبنله سال 1390 در منزلش در شهر کابل ترور شد. آقای ربانی توسط شخصی که خود را پیام آور صلح خوانده بود، مورد هدف قرار گرفت. این شخص بمب را در دستار خود بسته و زمانی که با برهان‌الدین ربانی در داخل منزلش دست می‌دهد، آن را منفجر ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала