اولین اقامه دعوی علیه عربستان با استفاده از قانون جاستا

عضو شوید
اولین شکایت از عربستان بواسطه قانون «عدالت در برابر حامیان تروریسم» یا جاستا - که به موجب آن خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر می‌توانند علیه ریاض اقامه دعوی کنند – به دادگاه ارائه شد.

به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، یک زن آمریکایی که همسرش در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ جان باخته بود، با اقامۀ دعوی علیه عربستان سعودی خواهان دریافت غرامت شده است.
«استفانی راس دسیمون» شکایت نامه خود را جمعه به دادگاهی در واشنگتن ارائه داد و اعلام کرد حکومت ریاض به القاعده و اسامه بن لادن، سرکردۀ پیشین آن — که به زعم آمریکا مسئول حملات ۱۱ سپتامبر هستند — کمک کرده است.
هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۴۸ رأی موافق در مقابل ۷۷ رأی مخالف و سنای آمریکا با ۹۷ رأی موافق در مقابل ۱ رأی مخالف، به طرح موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» یا جاستا — که به موجب آن خانوادۀ قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر می‌توانند علیه حکومت ریاض اقامۀ دعوی کنند — رأی مثبت دادند.
این طرح در حالی به تصویب مجلس نمایندگان و سنای آمریکا رسید که باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، آن را وتو کرده بود.
گفته می‌شود ۱۵ نفر از عوامل حملات ۱۱ سپتامبر، از اتباع عربستان بوده‌اند؛ شواهد موجود نیز حاکی از آن است که این افراد با مقام‌های بلندپایۀ سعودی در ارتباط بودند.
دسیمون در زمان مرگ همسر خود، پاتریک دان که از فرماندهان نیروی دریایی آمریبکا محسوب می شد باردار بود؛ او همچنین از طرف فرزندش از عربستان شکایت کرده است.
این شهروند امریکایی به دلیل مرگ همسر خود و تحمیل فشارهای روحی از عربستان شکایت کرده است اما میزان غرامتی که او می‌خواهد هنوز مشخص نیست.
اوباما چهارشنبه بعد از باطل شدن وتوی خود گفت رای مثبت کنگره به تصویب جاستا یک اشتباه و نشأت گرفته از فضای سیاسی کشور بوده است.
رئیس‌جمهور امریکا همچنین افزود کنگره با ابطال وتوی او «رویه‌ای خطرناک» را در پیش گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала