اردوغان: علیه مشروعیت در مصر کودتا شده

© AFP 2023 / Turkish Presidential Press OfficeПрезидент Турции Реджеп Эрдоган в Анкаре
Президент Турции Реджеп Эрдоган в Анкаре - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روابط تجاری با مصر بسیار مفید است اما من نمی پذیرم که در سطح من تماس وجود داشته باشد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از امکان عادی سازی روابط انقره-قاهره در صورت آزادی محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر و همراهان وی از زندان خبر داد.

اردوغان روز یکشنبه در گفتگویی تلویزیونی با روسیا الیوم، تصریح کرد: حکومت کنونی در مصر حکومت کودتاست و از طریق دموکراتیک روی کار نیامده است. علیه مشروعیت در مصر کودتا شده و این اشتباه باید تصحیح شود و زمینه برای دموکراسی باز گردد.

ایجادمراکز کمک برای قربانیانآزارواذیت جنسی در مصر - اسپوتنیک افغانستان
ایجادمراکز کمک برای قربانیان"آزار واذیت جنسی" در مصر

رئیس جمهور ترکیه افزود: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در دوره محمد مرسی وزیر دفاع بود، تصور کنید که وزیر دفاع در یک کشور علیه رئیس دولت کودتا کند، این امر قابل قبول نیست. مرسی که با اکثریت ۵۲ درصد آراء انتخاب شده بود به همراه بسیاری از دوستانش در زندان به سر می برد و برخی از آنها به اعدام محکوم شده اند. این مشکل باید حل شود و در صورت آزادی آنها می توان عادی سازی روابط را شروع کرد.

اردوغان همچنین اظهار داشت: مشکلی بین ما و بین مردم مصر وجود ندارد و دو طرف روابط تاریخی دارند.

Иранские женщины в хиджабах на митинге - اسپوتنیک افغانستان
ختنه زنان در مصر

وی ضمن مخالفت با هرگونه تماس با قاهره در سطح روسای جمهور، تصریح کرد: روابط تجاری با مصر بسیار مفید است اما من نمی پذیرم که در سطح من تماس وجود داشته باشد و آن را یک امر غیراخلاقی می دانم.

اردوغان در پاسخ به این اتهامات که ترکیه با جماعت فتح الله گولن همچون مصر با اخوان المسلمین برخورد می کند، افزود: تحولات مصر با ترکیه کاملا متفاوت است. وزیر دفاع در مصر علیه رئیس دولت کودتا کرده و سپس طی انتخاباتی صوری السیسی این منصب (ریاست جمهوری) را برعهده گرفت. اما در ترکیه وضع به این منوال نیست و هنگامی که من از مردم خواستم در صحنه حاضر شوند هزاران نفر به خیابان ها ریخته و طیاره های اف-۱۶ را که قصد ترساندن آنها را داشتند به چالش کشیدند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала